Google

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Google, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Google zal bij de meeste mensen bekend staan als één van de grootste zoekmachines ter wereld. Het bedrijf Google is echter meer dan dat. Een korte introductie over één van de meest toonaangevende tech-bedrijven ter werleld.

Google LLC

Google is een bedrijf dat is opgericht op 4 september 1998, door Larry Page en Sergey Brin. In 2018 telde het bedrijf 85.000 medewerkers. Het hoofdkantoor staat in Mountain View, Californië. Het woord Google is afgeleid van her woord Googol, dat een synoniem is voor een 1 met honderd nullen. Oorspronkelijk zou het bedrijf Googol heten, maar door een fout van één van de oprichters werd het uiteindelijk Google.

In september 2001 kreeg Google patent op de zoekmachine, welke de beste resultaten bovenaan in de zoekresultaten toont. In 2006 werd YouTube overgenomen voor ca. 1,6 miljard dollar. Begin 2016 werd Google opgesplitst en ontstond ‘Alphabet’. De zoekmachine van Google bleef als één van de weinige onderdelen wél onder Google vallen.

De zoekmachine van Google

Google staat uiteraard vooral bekend om de zoekmachine, de website waarop gebruikers kunnen zoeken naar informatie op het internet. De zoekmachine van Google toont de meest relevante websites wanneer je een zoekopdracht uitvoert. Daarbij zie je gesponsorde resultaten en organische resultaten. De gesponsorde resultaten zijn de resultaten waar bedrijven voor betalen. Dit gebeurt middels het programma Google Ads. Organische resultaten zijn de resultaten waar bedrijven niet voor betalen, maar behalen door het optimaliseren van hun website. Dit heet ook wel zoekmachine optimalisatie of SEO.

Interessante Google tools

Wanneer we kijken naar online marketing, heeft Google een aantal interessante tools. Meest bekende (naast de zoekmachine) is Google Analytics. Met dit programma kun je gebruiker van je website volgen. Je kunt onder andere zien hoeveel gebruikers je website heeft, welke pagina’s zij bezoeken en welke acties de gebruikers uitvoeren.

Daarnaast is het eerder genoemde Google Ads een belangrijke tool. Met behulp van dit programma kunnen bedrijven online adverteren. Dit kan binnen de zoekresultaten in de zoekmachine, maar ook op andere websites en op YouTube.

Ook Google Tag Manager is een erg interessante tool. Met behulp van deze tool kun je zogenaamde tags op je website plaatsen, zonder dat je de code van de website hoeft aan te passen. Het scheelt dus een hoop technische vaardigheden. Met behulp van Google Tag Manager kun je bepaalde acties van gebruikers inzichtelijk maken, maar ook hoe vaak een formulier ingevuld wordt. Tot slot kun je met behulp van deze tool pixels plaatsen van andere programma’s, bijvoorbeeld om remarketing van Facebook in te zetten.

Google Mijn Bedrijf is een nuttige tool wanneer je je bedrijf lokaal wilt promoten. Google Mijn Bedrijf weergeeft bedrijfsinformatie wanneer internetgebruikers op zoek zijn naar producten of diensten welke jij levert. Onder andere de website, het telefoonnummer, je e-mailadres en je openingstijden worden getoond.

Uiteraard zijn er naast deze tools meer interessante tools om online zichtbaar te worden. Mis je er één, laat het ons dan weten! 🙂