Zoekmachine optimalisatie

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Zoekmachine optimalisatie, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Zoekmachineoptimalisatie is het proces waarin je een website of webpagina optimaliseert voor de zoekmachine. Een pagina wordt geoptimaliseerd aan de hand van een relevant zoekwoord. Zoekmachineoptimalisatie kan op meerdere manieren gedaan worden, er zijn meerdere technieken. Een andere benaming voor zoekmachine optimalisatie is SEO, wat staat voor ‘Search Engine Optimization’. 

Verschillende technieken

Zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO, is erg belangrijk binnen online marketing. Het doel van zoekmachineoptimalisatie is om je website beter vindbaar te maken op relevante zoekwoorden. Goed SEO werk leidt tot een hoger aantal bezoekers en dus conversies. In tegenstelling tot SEA (zoekmachine adverteren), betaal je bij zoekmachineoptimalisatie geen geld per opgeleverde bezoeker, we noemen dit ook het organisch verkrijgen van bezoekers.

Het beter vindbaar maken van je website kan op diverse manieren, hieronder worden een paar van de verschillende technieken kort beschreven. Allemaal staan ze centraal binnen de drie pilaren van zoekmachineoptimalisatie: autoriteitcontent en techniek. 

1. Linkbuilding

Linkbuilding gaat om het aanmaken van zowel externe links als interne links. Het belangrijkste van linkbuilding is het maken van een linkstructuur. Bij linkbuilding wil je eigenlijk zoveel mogelijk verwijzingen krijgen naar jouw website.

2. Content creatie

Het is belangrijk dat je website up-to-date is en relevant is en blijft. Content creëren is een goede manier om relevant en actueel te zijn. Denk hierbij aan het schrijven van blogartikelen en landingspagina’s.

3. Gebruiksvriendelijkheid

Het is aan Google de taak om de zoeker antwoord te geven op wat hij of zij wil. Hierdoor hecht Google waarde aan kwaliteit. Dus als jouw website niet weergeeft wat de bezoeker wil lezen, je website niet makkelijk te navigeren is of dat de laadsnelheid van je website traag is, word je lager gerankt in zoekmachines als Google.

Bekijk voor meer en uitgebreide informatie over zoekmachine optimalisatie, onze pagina over SEO (zoekmachine optimalisatie).