Wat is Google Ads en hoe gebruik je het?

Google Ads is een tool waarmee je online op verschillende plaatsen kunt adverteren. Met behulp van Google Ads kun je vandaag nog extra bezoekers op je website krijgen. Wil je weten wat Google precies is en hoe het werkt? Lees dan snel verder!

 

  1. Wat is Google Ads?
  2. Welke manieren van adverteren zijn er?
  3. Hoeveel kost Google Ads?
  4. Wat zijn de voordelen van Google Ads?

 

1. Wat is Google Ads?

Google Ads is het online advertentieprogramma van Google waarmee bedrijven en instellingen online reclame kunnen maken. Daarmee is Google Ads de grootste inkomstenbron van Google.

Je kunt onder andere adverteren binnen de zoekresultaten van de zoekmachine. Daarnaast kun je adverteren op andere websites en binnen YouTube.

Met Google Ads kun je heel gericht adverteren op een bepaalde doelgroep. Zo kun je je advertenties onder andere richten op een specifieke regio, op een bepaalde tijd en op een bepaald apparaat (pc, tablet en/of mobiel). Google biedt verschillende manieren om te adverteren, hieronder lees je daar meer over.

 

2. Welke manieren van adverteren zijn er?

Vaak wordt gedacht dat Google Ads maar één manier van adverteren heeft, namelijk binnen de zoekresultaten van Google’s zoekmachine (Google Zoeken). Maar Google biedt meer manieren om te adverteren, we hebben ze voor je op een rijtje gezet.

 

  1. Campagnes in het zoeknetwerk
  2. Campagnes in het Display Netwerk
  3. Shopping-Campagne
  4. Videocampagne
  5. App-Campagne

 

Type 1. Campagnes in het zoeknetwerk

De bekendste zijn de campagnes in het zoeknetwerk. Hierbij kun je adverteren in een groep zoekgerelateerde websites en apps. De meest bekende en gebruikte is uiteraard de reguliere zoekmachine van Google (www.google.nl). Je adverteert op basis van bepaalde zoekwoorden waarop je gevonden wil worden.

Wanneer je een zoekopdracht uitvoert op www.google.nl, dan verschijnen er betaalde en niet-betaalde resultaten. In onderstaande afbeelding zie je eerst de Google Shopping advertenties (afbeeldingen, later meer hierover). Vervolgens zie je één advertentie, gevolgd door één ‘organisch’ (onbetaald) resultaat.

De Google Ads advertentie herken je aan het dik gedrukte woord ‘Advertentie‘. Het organische resultaat is te herkennen aan het groene bolletje. Dit zal niet iedereen te zien krijgen, aangezien wij zelf een extensie geïnstalleerd hebben binnen onze browser. Gaan we je voor nu even niet mee lastig vallen.. 😉

Google Ads zoekresultaat

Binnen het zoeknetwerk adverteer je op de woorden waarop jij gevonden wil worden. Stel, je verkoopt zoals in bovenstaand voorbeeld mobiele telefoons. Dan wil je gevonden worden op zoekwoorden als ‘mobiele telefoon bestellen’, mobiele telefoon kopen’ en ‘online telefoon bestellen’. Hier kun je heel gerichte campagnes voor maken met specifieke advertenties.

Wanneer een bezoeker op jouw advertentie klikt, wordt deze naar je website geleid. Op welke pagina de bezoeker uitkomt, kun je zelf bepalen. Denk daarbij aan een productpagina, informatiepagina of contactpagina.

Naast de standaard advertenties kun je je advertentie uitbreiden met extensies. Dit zijn kleine extraatjes voor je advertentie. Zo kun je een telefoonnummer of locatie tonen, extra tekst onder de advertentie plaatsen of USP’s (Unique Selling Points) vermelden. Hierdoor valt je advertentie meer op, waardoor de kans groter wordt dat mensen op jouw advertentie klikken.

Met campagnes binnen het zoeknetwerk kun je binnen de zoekmachine van Google adverteren op zoekwoorden welke voor jou relevant zijn.

 

Type 2. Campagnes in het Display Netwerk

Wanneer je adverteert in het Display Netwerk, dan adverteer je niet binnen de zoekmachine, maar op andere websites en apps. Daar waar je binnen het zoeknetwerk adverteert met tekst, adverteer je binnen het Display Netwerk met afbeeldingen. Iedereen kent ze wel, de advertenties welke je ziet wanneer je een website bezoekt.

In onderstaand voorbeeld zie je hoe bol.com adverteert op de website van de Telegraaf. Op de website van de Telegraaf vallen de advertenties niet echt op, ze zijn verstopt tussen de nieuwsberichten. Sterker nog, door het design lijken de advertenties op de nieuwsberichten.

Google Ads Display

Het Display Netwerk wordt het meest gebruikt voor remarketing. Remarketing is het opnieuw onder de aandacht brengen van jouw product of dienst.

Het overkomt je ongetwijfeld regelmatig. Je bent online op zoek geweest naar bijvoorbeeld een nieuwe televisie en hebt verschillende webshops bezocht. Vervolgens zie je de televisies welke je bekeken hebt de hele week nog voorbij komen wanneer je online aan het surfen bent op andere websites (zoals de Telegraaf…). Kan heel irritant zijn, maar het is wel effectief!

Met advertenties in het Display Netwerk kun je oude bezoekers opnieuw bereiken door middel van afbeeldingen welke je op andere websites toont.

 

Type 3. Shopping-Campagne

Deze vorm van adverteren zagen we eerder voorbij komen, in het voorbeeld van de mobiele telefoon. Shopping-campagnes zijn vooral erg geschikt voor webshops welke online producten verkopen. Met een Shopping-Campagne kun je je producten tonen boven de zoekresultaten binnen Google.

Om een Shopping-Campagne op te zetten, heb je een account nodig bij Google Merchant Center. Binnen Merchant Center kun je je ‘productfeed’ uploaden. In je productfeed staan alle gegevens van de producten binnen je website, zoals de afbeelding, prijs, beschikbaarheid en productomschrijving. Daarnaast kun je binnen Merchant Center de verzendkosten instellen, zodat ook deze direct bekend zijn bij de bezoeker.

Kortom, de productfeed met alle productinformatie moet je uploaden bij Google Merchant Center, de Shopping-Campagne maak je vervolgens aan binnen Google Ads. Beide systemen zijn met elkaar gekoppeld, waardoor alle productinformatie automatisch verwerkt wordt in Google Ads.

Met een Shopping-Campagne kunnen webshops hun producten inclusief prijs en levertijd direct tonen binnen de zoekresultaten van Google.

 

Type 4. Videocampagne

Met Videocampagnes kun je videoadvertenties afzonderlijk of binnen andere video’s weergeven op onder andere YouTube.

Tegenwoordig zie je het bij bijna iedere YouTube video. Wanneer je een video start, krijg je eerste één of twee advertenties te zien, welke je overigens wel vaak na een paar seconden kunt overslaan. In onderstaande afbeelding zie je hoe je een advertentie kunt herkennen. Dit wordt linksonder in de video weergeven.

Google Ads video

Een andere optie is dus om volledig opzichzelfstaande video’s te promoten. Zoek binnen YouTube maar eens een video. Het eerste resultaat zal waarschijnlijk een advertentie zijn. De adverteerder toont zijn advertentie op basis van het zoekwoord dat jij gebruikt hebt.

Met een Videocampagne kun je opzichzelfstaande video’s binnen YouTube of korte reclames binnen een video tonen.

 

Type 5. App-campagne

Een App-Campagne gebruik je wanneer je je mobiele app wilt promoten. Je kunt je app promoten op de grootste platformen van Google, zoals de reguliere zoekmachine, Google Play, YouTube, het Google Display Netwerk en Google Discover. Je kunt een aantal regels tekst aan je advertentie toevoegen en een bod instellen. De rest wordt geoptimaliseerd.

Wellicht dat je het wel kent: je gebruikt een app, maar ziet constant reclame van andere apps voorbij komen.

Met een App-Campagne kun je je mobiele app promoten op mobiele apparaten, bijvoorbeeld binnen Google Play of YouTube, met als doel dat mensen je app downloaden.

 

3. Hoeveel kost Google Ads?

Er wordt vaak gedacht dat je bij Google Ads betaalt wanneer een bezoeker op jouw advertentie klikt. Dit is zeker waar, maar er zijn meer mogelijkheden. We lichten ze hieronder even toe.

 

3.1 – Instellen budgetten

Je bepaalt uiteindelijk zelf hoeveel je maximaal wil besteden aan jouw Google Ads campagnes. Binnen Google Ads geef je een maximaal dagbudget aan. Je geeft maandelijks maximaal dit dagbudget x 30,4 (gemiddeld aantal dagen per maand) uit.

Wil je bijvoorbeeld dagelijks maximaal € 10 besteden? Dan betaal je per maand nooit meer dan € 304. Je dagbudget kun je over je campagnes verdelen óf je stelt meerdere dagbudgetten in. Je kunt bijvoorbeeld voor campagnes A en B gezamenlijk een dagbudget instellen van € 5 en voor campagne C een afzonderlijk budget van € 3. Je gaat dan maandelijks nooit meer betalen dan € 5 + € 3 = 8 x 30,4 = € 243,2.

Je zult merken dat je de ene dag meer uitgeeft dan je ingestelde dagbudget en de andere dag minder, maar aan het eind van de maand zal het gemiddelde nooit hoger zijn dan je maximale dagbudget x 30,4.

Het kan uiteraard ook gebeuren dat je een té hoog dagbudget (en dus maandbudget) ingesteld hebt voor jouw markt. In dat geval zul je je budget niet op maken. Je weet dan wel wat de potentie in de markt van jouw vormgegeven campagnes is.

Besteed jij je Google Ads werkzaamheden uit? Dan betaal je een online marketing bureau uiteraard voor dit werk. Ook bij SEO vrienden kun je overigens je Google Ads uitbesteden. 😉

 

3.2 – Bieden op basis van kosten per klik (CPC)

Bij CPC betaal je per klik. CPC staat voor ‘Cost Per Click’. Iedere keer wanneer een bezoeker op jouw advertentie klikt, dan betaal je hiervoor. Hoeveel je daadwerkelijk betaalt, hangt af van een aantal factoren.

Om te beginnen ben je afhankelijk van de concurrentie. Des te meer bedrijven op een bepaald zoekwoord adverteren, des te duurder een klik zal zijn. Zit jij met jouw business in een kleine nichemarkt? Dan zul je minder betalen dan wanneer je bijvoorbeeld hypotheken verstrekt.

Daarnaast bied je op de zoekwoorden waarop jij gevonden wil worden. Voorbeeld, SEO vrienden wil adverteren op het woord ‘google ads uitbesteden’. Wij stellen een maximale CPC in van € 1,30. Dit houdt in dat wij gemiddeld nooit meer gaan betalen dan € 1,30. Is de markt kleiner en zijn er minder concurrenten dan gedacht? Dan betaal je de maximale CPC op bovenaan te staan, dit kan ook onder de € 1,30 liggen.

Stel, ons dagbudget is € 13 en onze maximale CPC is € 1,30, dan ontvangen we ongeveer 10 klikken per dag (tenzij een lagere CPC volstaat).

Bij bieden op basis van kosten per klik, betaal je dus hooguit jouw maximaal ingestelde CPC óf de maximale benodigde CPC wanneer deze lager ligt dan de door jou ingestelde CPC. Snap je ‘m nog? 😉

 

3.3 – Bieden op basis van kosten per weergave (CPV)

Bieden op basis van kosten per weergave is alleen mogelijk bij Videocampagnes. Je betaalt voor videoweergaven en andere interacties (zoals klikken op call-to-actions, kaarten en begeleidende banners), afhankelijk van wat als eerste gebeurt.

Wanneer je een CPV bod in wil stellen, dan geef je aan hoeveel je maximaal bereid bent om te betalen voor een weergave.

Stel je bijvoorbeeld een maximaal CPV bod in van € 0,25, dan betaal je maximaal € 0,25 wanneer iemand 30 seconden of meer naar je video kijkt óf een actie uitvoert (zoals een klik), afhankelijk van wat er eerst gebeurt.

 

3.4 – Bieden op basis van kosten per duizend vertoningen (CPM)

De meeste adverteerders willen dat er op hun advertentie geklikt wordt of dat er in ieder geval een bepaalde actie uitgevoerd wordt. Maar dat is niet altijd zo.

Wil je bijvoorbeeld de bekendheid van je merk of bedrijf vergroten? Dan kan bieden op basis van kosten per duizend vertoningen erg handig zijn. Deze biedstrategie werkt goed in combinatie met het Display Netwerk.

Je betaalt dus per 1000 weergaven. Des te hoger je bod (wederom afhankelijk van de concurrentie), des te meer weergaven jouw advertentie zal hebben.

 

4. Wat zijn de voordelen van Google Ads?

Google Ads heeft een aantal voordelen. De grootste is dat je per direct bezoekers naar jouw website (of app) krijgt op basis van relevante zoekwoorden. Stel jij je campagnes goed en strak in? Dan weet je dat je alleen maar interessante bezoekers krijgt. Je wordt dus direct gevonden, daar waar SEO (‘organische vindbaarheid) lange termijn werk is. Je kunt je doelgroep heel specifiek bepalen. Je kunt gericht adverteren op bepaalde zoekwoorden, locaties, leeftijden, talen, dagen/tijden en apparaten.

Ander voordeel is dat je zelf bepaalt hoeveel je betaalt. Gaat het even wat minder met de business? Dan kun je je budgetten tijdelijk verlagen of je campagnes uitzetten. Of je verhoogt je budgetten om weer meer omzet te genereren!

Tot slot is het een groot voordeel dat je campagnes meetbaar zijn. Offline advertenties of televisie-advertenties kunnen moeilijk te meten zijn (of je werkt met bijvoorbeeld actiecodes), bij Google Ads is alles te meten. Je ziet onder andere precies hoe vaak je advertenties getoond worden, hoe vaak er op geklikt wordt, wannéér er op geklikt wordt en welke bezoeker vervolgens een actie uitvoert op je website (of app). Daarnaast zijn er nog legio opties om je campagnes meetbaar te maken, we gaan er even niet te diep op in..

 

Hopelijk heb je zo een goed algemeen beeld gekregen over Google Ads en kun je nu ook op feestjes uitleggen wát het is. 😉 Heb je vragen? Dan kun je altijd bij SEO vrienden terecht, wij zijn immers officieel Google Partner! 😀

Laat een reactie achter

Scroll Up BEL DIRECT