Google Analytics

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Google Analytics, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Google Analytics is een programma van Google waarmee je statistieken van je website kunt bijhouden. Denk daarbij aan bezoekersaantallen, maar ook aan pagina’s welke zij bezoeken, formulieren welke ingevuld worden en knoppen waarop men drukt.

Wat is Google Analytics?

Met Google Analytics kun je dus allerlei statistieken van je website bijhouden. De meest bekende is het aantal bezoekers op je website en de pagina’s welke bezocht worden. Daarnaast kun je zien op welk apparaat de bezoekers binnenkomen (desktop, mobiel, tablet), of welk type mobiele telefoon en wáár de bezoeker vandaan komt.

Google Analytics kun je direct op je website installeren door het plaatsen van een zogenaamde Tag. Dit is een stukje code welke je toevoegt aan je website. Is dit te lastig? Dan kun je Google Analytics eenvoudig installeren met behulp van Google Tag Manager. Google Tag Manager is een programma waarbij je één Tag toevoegt aan je website. Vervolgens installeer je bijvoorbeeld Google Analytics binnen Tag Manager. Uiteindelijk hoef je middels dit programma maar één keer een Tag te installeren, in plaats van meerdere voor meerdere programma’s.

Met Tag Manager kun je namelijk ook doelen aanmaken welke uiteindelijk te meten zijn binnen Google Analytics:

Doelen instellen in Google Analytics

Doelen zijn bepaalde acties welke je bij wilt houden. Wordt een formulier op je website ingevuld? Klikt iemand op je telefoonnummer of e-mailadres? Bestelt iemand iets in je webshop? Ook dit is redelijk eenvoudig te meten binnen Google Analytics. Het doel zelf maak je aan in Google Tag Manager, deze wordt vervolgens automatisch ingelaten in Google Analytics. Wel moet je een doel aanmaken binnen Analytics met dezelfde waarden als het doel in Tag Manager.

Doelen maak je aan in de instellingen, onder het kopje ‘Beheerder’.

Filters toepassen

Wat veel gebruikers vergeten, is het uitsluiten van eigen verkeer op de website. Stel, je bent zelf de hele dag bezig met het aanpassen van je website. Dan zul je die dag een hoop bezoekers zien in Analytics. Dit geeft een vertekend beeld, aangezien je zelf die bezoeker bent. Door je eigen IP adres uit te sluiten, worden je eigen bezoeken aan de website niet meegenomen in de statistieken van Google Analytics.

De opties binnen Google Analytics zijn gigantisch, bovenstaand geeft slechts ene indicatie van alle mogelijkheden.