Google Ads

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Google Ads, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Google Ads (de grootste inkomstenbron van Google) is dé manier om online te adverteren, bijvoorbeeld in de zoekresultaten van Google. Dit kan door middel van zoekcampagnes, banner-campagnes, shopping-campagnes, videocampagnes en app-campagnes.

Adverteren met Google Ads

Adverteren met Google Ads kan op verschillende manieren. De meest gebruikte zijn de advertenties binnen het zoeknetwerk. Wanneer je binnen de zoekmachine van Google zoekt naar een bepaald product of dienst, zie je betaalde en organische resultaten. Veel websites betalen om bovenaan in de zoekresultaten te staan. De advertenties binnen het zoeknetwerk worden gekenmerkt door tekst.

Daarnaast kun je adverteren via Google Shopping. Dit is vooral interessant voor webshops welke online producten verkopen. Door het inladen van een productfeed, kunnen webshops hun producten tonen, boven de tekstadvertenties en organische resultaten binnen de zoekmachine.

Binnen het Google Display Netwerk kunnen websites adverteren op andere websites of binnen apps. Dit wordt voornamelijk ingezet voor remarketing. Voor het gebruik van Google Display Netwerk, heb je beeldmateriaal nodig. Je maakt zelf banners óf Google stelt deze voor je samen op basis van bepaalde afbeeldingen en teksten.

Tot slot kun je adverteren binnen YouTube. De meeste mensen kennen ongetwijfeld de gesponsorde video’s die te zien zijn wanneer je een video op YouTube wilt bekijken. Deze reclames worden betaald en werken via Google Ads.

Wat kost Google Ads?

Er zijn meerdere opties binnen Google Ads als het neerkomt op je budget en biedstrategie. Meest bekende is het betalen per klik, ook wel Pay per Click (PPC). Hierbij betaal je een bepaald bedrag per klik op je advertentie. De hoogte van dit bedrag (cost per clik, CPC) hangt af van een aantal factoren.

Daarnaast is het mogelijk om te betalen per X-aantal views, meestal 1000. Je betaalt dan wanneer je advertentie een aantal keer getoond is en dus niet wanneer er op geklikt wordt. Deze biedstrategie is met name veel gebruikt door bedrijven welke hun naamsbekendheid willen vergroten.

Je kunt zelf je budget instellen. Des te relevanter je advertentie is, des te minder je over het algemeen betaalt. Uiteindelijk kun je dus zelf bepalen wat je budget is. Dees te hoger je budget, des te meer je er uiteindelijk uit haalt.