Feed

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Feed, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Een feed is eigenlijk niets meer dan een overzicht van bepaalde content. Binnen online marketing kennen we een aantal feeds welke regelmatig terugkomen. Denk bijvoorbeeld aan een feed voor Google Shopping, een feed binnen Instagram of een RSS-feed.

Wat is een feed?

Een feed is dus een overzicht van bepaalde content. Google omschrijft het zelf als volgt: â€˜Een feed is een stream met content waar mensen doorheen kunnen scrollen. De content wordt weergegeven in blokken met een vergelijkbaar uiterlijk die na elkaar worden weergegeven.’ Hieronder lichten we de belangrijkste feeds toe welke je moet weten wanneer je je binnen online marketing weergeeft. Zoals eerder aangegeven, zijn Google Shopping feed en RSS-feed veelgebruikte termen.

Wat is een Google Shopping feed?

Binnen Google Ads kun je op verschillende manieren adverteren. Naast de reguliere zoekadvertenties welke je ziet wanneer je op Google iets zoekt, kennen we Google Display en Google Shopping. Bij Google Shopping zie je producten bovenaan de zoekresultaten. Deze worden gebruikt door webshops. Je ziet direct een afbeelding en de prijs van het product. Maar hoe komen deze daar te staan?

Dit alles wordt gedaan middels een Google Shopping feed. Deze feed is een overzicht van alle informatie over de producten binnen een webshop. In de feed staat onder andere de productnaam, omschrijving, de prijs, of het product op voorraad is en waar Google de afbeelding kan vinden.

Binnen de meest gebruikte webshopsystemen (bijvoorbeeld WordPress, Magento en Lightspeed), kun je er heel makkelijk een aanmaken. Bijvoorbeeld middels een plug-in. Je geeft aan welke informatie je wil tonen en hoe vaak de feed opnieuw gegenereerd moet worden. Wanneer je nieuwe producten krijgt, of je informatie van een product aanpast, wil je immers dat deze informatie ook verwerkt wordt in een nieuwe feed.

Google geeft zelf een hele uitleg over hoe je een Google Shopping feed moet maken.

Wat is een RSS feed?

RSS staat voor Really Simple Syndication. Een RSS-feed is een makkelijke manier om op de hoogte te blijven van al het nieuws van je favoriete websites en blogs. Wanneer je bijvoorbeeld meerdere websites of blogs volgt, dan is het makkelijk om gebruik te maken van RSS. Deze zorgt voor een overzicht van alle nieuwe artikelen op de sites en blogs welke jij volgt. Je hoeft dus niet meer naar alles websites en blogs te surfen, alle artikelen krijg je nu in één overzicht.

Ook hier is het dus een overzicht van bepaalde content en informatie, maar dan in een andere vorm dan bij Google Shopping.