Cost-per-click (cpc)

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Cost-per-click (cpc), neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

De Cost-Per-Click (CPC) zijn de kosten die betaald worden door de adverteerder per keer dat op de advertentie geklikt wordt. De kosten worden bepaald door de hoeveelheid concurrentie op het zoekwoord of de plaatsing.

Cost-per-click (cpc) betekenis

Met advertenties op basis van de CPC betaalt de adverteerder wanneer er wordt geklikt op een advertentie. Wanneer een advertentie 100 keer wordt weergegeven en er 20 maal op geklikt wordt, dan zullen alleen voor de 20 clicks kosten worden berekend.

Wanneer gebruik je cpc?

Cost-Per-Click (CPC) wordt voornamelijk gebruikt bij online advertenties zoals banners, links, beeldadvertenties of tekst advertenties. CPC wordt onder andere toegepast bij Google Ads.

Als je adverteert in de zoekresultaten, worden er door middel van de CPC alleen kosten gemaakt als een bezoeker op de advertentie klikt. Op basis hiervan kun je zien hoe bepaalde advertenties kliks genereren, en kunnen niet succesvolle uitgeschakeld of bijgestuurd worden.

Hoe wordt de cost-per-click (cpc) berekend?

De CPC wordt berekend door middel van het totaal aantal bedrag dat jij hebt besteed aan een advertentie, blog of link / totaal aantal kliks van de bezoeker. Het is daarbij niet gegeven dat je advertentie op plaats 1 te staan komt. Vaak zijn er concurrenten die op dezelfde zoekwoorden bieden waardoor degene met het hoogste bod bovenaan komt te staan.