Cost-per-lead (cpl)

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Cost-per-lead (cpl), neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Met de Cost-Per-Lead (CPL) betaalt de adverteerder alleen voor daadwerkelijke interacties, zoals een inschrijving op een nieuwsbrief of seminar, of het aanvragen van een offerte.

Cost-per-lead (cpl) betekenis

Een CPL (ook wel leadgeneratie genoemd) is een prijsmodel voor online adverteren, waarbij de adverteerder alleen betaalt voor daadwerkelijke leads zoals een ingevuld contactformulier of een aangevraagde offerte. Door de lead wordt de bezoeker een potentiële klant, wat ook het grootste verschil is tussen CPL en CPC. Met CPC is het doel om mensen op de website te krijgen, bij CPL is het doel bepaalde conversies te voltooien.

Waar moet je op letten bij het gebruik van cpl?

Ten eerste is het belangrijk dat goede doelen vastgezet worden. Is het belangrijk voor jouw product of service om een telefoonnummer te verkrijgen? Neem dat doel dan mee in de CPL. Ook moet de kwaliteit van de lead goed zijn. Je kunt een hoop ingevulde formulieren krijgen maar daarbij moet het wel ingevuld worden door je doelgroep.

Cost-per-lead (cpl) berekenen

Om je Cost-Per-Lead (CPL) te berekenen, kan je het beste kijken naar je data. Je marketing uitgaven moeten gedeeld worden door het aantal nieuwe leads. De hoogte van de CPL kan ook afhangen van de afspraken die je maakt met Google Ads of andere partijen. Het is vaak ook mogelijk om een bepaald bedrag als maximum vast te stellen.