Linkbuilding, een van de belangrijkste onderdelen van SEO. Essentieel als het gaat om het verhogen van je positie in zoekmachines zoals Google. Maar wat houdt linkbuilding nu precies in en hoe pas je het toe? En wat moet je vooral niet doen als je je met linkbuilding bezig gaat houden? In deze blogpost lees je de do’s en don’ts van linkbuilding!

 

  1. Wat is linkbuilding?
  2. Kwantitatieve linkbuilding
  3. Kwalitatieve linkbuilding
  4. Het verkrijgen van kwalitatieve backlinks
  5. Kwalitatieve backlinks ondersteunen jouw SEO
  6. Wat moet je vooral niet doen?

1. Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een onderdeel van SEO, waarbij je relevante externe links (backlinks) naar jouw eigen webpagina creëert. Met behulp van linkbuilding kan jouw website beter vindbaar worden in zoekmachines zoals Google. Een zoekmachine kent waarde toe aan de backlinks. Hierbij wordt er door Google onderscheid gemaakt tussen kwalitatieve en kwantitatieve backlinks.

2. Kwantitatieve linkbuilding

Kwantitatieve backlinks dienen voor enkel één doel en dat is het verkrijgen van een hogere positie in Google. Hieronder vallen onder andere onzichtbare links, manipulatieve linkpagina’s en het uitwisselen van irrelevante backlinks. Vanwege de vele slechte websites die hierdoor bovenaan in de zoekresultaten kwamen, heeft Google de Google Penguin update uitgebracht. Dit algoritme ziet dus het verschil tussen de kwantitatieve en kwalitatieve linkbuilding.

3. Kwalitatieve linkbuilding

Kwalitatieve linkbuilding is dus meer van belang, waarbij we onderscheid maken tussen interne links en backlinks. Allereerst is het van belang om interne links op je website te gebruiken. Deze verwijzen naar pagina’s binnen de eigen website, zoals links die in het hoofdmenu staan, in de footer en in blogs. Niet alleen draagt dit bij aan de gebruiksvriendelijkheid van de pagina, maar Google snapt ook beter hoe de structuur van jouw website in elkaar zit.

Ten tweede is het van belang om veel kwalitatieve backlinks te verzamelen. Des te meer kwalitatieve backlinks je verzamelt, des te hoger de autoriteit van jouw website. Een kwalitatieve backlink is bijvoorbeeld een backlink op een site die relevant is en toonaangevend is in de branche waarin je je bevindt. Deze site beoordeelt Google als meer waardevol dan bijvoorbeeld startpagina.nl. Wel is het natuurlijk moeilijker om jouw link op een waardevolle site te krijgen. Maar deze verhoogt wel de autoriteit, en hoe hoger de autoriteit, hoe hoger je positie in de zoekmachines.

Het is van belang om interne links op je website te hebben en daarnaast veel kwalitatieve backlinks te verzamelen.

4. Het verkrijgen van kwalitatieve backlinks

Maar hoe verkrijg je nu kwalitatieve backlinks? Dat kan op verschillende manieren. Hieronder volgen een aantal manieren die jou kunnen helpen bij jouw linkbuilding.

4.1 – Het schrijven van blogartikelen

Zo kan je bijvoorbeeld op je eigen website blogposts plaatsen met interessante content waar anderen naar kunnen linken als bron. Hiermee bouw je ook meer naamsbekendheid op. Ook kun je gastblogs schrijven voor relevante websites. Je deelt jouw kennis en hierbij verkrijg je ook direct wat backlinks. Gastblogs schrijven zorgt er daarnaast ook voor dat je een nieuwe doelgroep bereikt en dat je bouwt aan je branding.

4.2 – Via persberichten

Een andere manier om kwalitatieve backlinks te verkrijgen is via een persbericht, waarin er wordt gelinkt naar jouw website. Een voordeel van persberichten is dat wanneer de content waardevol en interessant is, deze soms wordt doorgestuurd naar andere nieuwswebsites, waardoor je dus nóg meer waardevolle backlinks ontvangt. Bij het schrijven van persberichten is het wel van belang dat er een juiste balans is tussen mensen voorzien van waardevolle informatie en mensen bekend maken met jouw bedrijf. Anders kan het persbericht snel gezien worden als spam.

4.3 – Social media

Een onderwerp dat nog veel besproken wordt is of social media wel of niet bijdraagt aan SEO. De meeste professionals stellen echter dat social media wel degelijk een bijdrage levert. Om te beginnen is het noodzakelijk dat al je social media profielen de link naar je website bevatten. Ook is het goed om de content van je website op je social media te delen en hierbij natuurlijk niet vergeten om de link naar je website bij het bericht toe te voegen. Hoe meer het bericht gedeeld wordt, hoe meer zichtbaarheid jouw bedrijf krijgt.

4.4 – Broken linkbuillding

Bij broken linkbuilding ga je op zoek naar een relevante website voor jouw website, om te kijken of er ‘kapotte links’ of links naar irrelevante artikelen op de website staan. Dit kan met de tool Ahrefs. Zodra je iets hebt gevonden, kan jij de content herschrijven en kan je mailen naar het webbeheer om dit te vermelden. Hierbij bied je ook jouw link naar het up-to-date artikel aan. Zo hoeven zij weinig tot niks te doen en heb jij er direct een kwalitatieve backlink voor terug.

Des te meer kwalitatieve backlinks je verzamelt, des te hoger de autoriteit van jouw website.

5. Kwalitatieve backlinks ondersteunen jouw SEO

Dit zijn een aantal manieren om kwalitatieve backlinks te verkrijgen ten behoeve van jouw zoekmachine optimalisatie. Het verkrijgen van deze links vergt veel moeite en geduld. Het is een langdurig en doorlopend proces en houd wel in gedachten dat je niet direct op positie 1 zal staan. Kwalitatieve backlinks verkrijgen is namelijk niet alles, het hangt samen met meerdere factoren en er moet dus ook goed gepresteerd worden op andere gebieden.

6. Wat moet je vooral niet doen?

Linkbuilding kan succesvol zijn, maar er hangen ook risico’s aan vast. Sommige fouten straft Google zelfs af met een verminderde ranking of zelfs een penalty. Hier lees je wat vaak gemaakte fouten zijn en wat je dus vooral niet moet doen als je begint met linkbuilding.

6.1 – Links kopen bij onbetrouwbare partijen

Misschien voor de hand liggend, maar koop nooit massaal backlinks op internationale freelancewebsites. Vaak doen deze je ranking meer kwaad dan goed.

6.2 – Het overtreden van Google’s richtlijnen

Google heeft een aantal richtlijnen met daarin beschreven wat wel en niet geoorloofd is bij het optimaliseren van je website. Dit is het kader waarin SEO-experts dus moeten werken. Als jouw website zich schuldig maakt aan foute SEO-technieken die in strijd zijn met de regels, is de kans groot dat je zal kelderen in de zoekresultaten van Google. Foute SEO-technieken zijn het gebruiken van links om de positie te manipuleren, bijvoorbeeld het uitwisselen van links die niet relevant zijn.

6.3 – Alleen maar voor de link schrijven

Het is inderdaad belangrijk om content op je website te hebben, maar vergeet hierbij niet dat het om waardevolle content moet gaan. Ook hier is kwaliteit beter dan kwantiteit. Het is geen goed uitgangspunt om content te schrijven omdat je alleen maar backlinks wilt verzamelen op een bepaalde zoekterm.

6.4 – Alleen maar linken naar de homepage

Om meerdere redenen is dit niet een goed idee. Zo hoeft de homepage niet per se de belangrijkste of meest relevante pagina op jouw website te zijn. Het heeft soms meer zin om naar een specifieke pagina te linken. Daarnaast houdt Google er ook niet van als al jouw linkbuilding activiteiten zich concentreren op één pagina. Het is dus van belang om backlinks te verzamelen voor meerdere pagina’s.

Wat je vooral niet moet doen, is links kopen bij onbetrouwbare partijen, het overtreden van Google’s richtlijnen, alleen maar voor de link schrijven en alleen maar linken naar de homepage.

Probeer de do’s en don’ts van deze blogpost in gedachten te houden en zorg dat je een mooi en sterk backlinkprofiel ontwikkelt, zodat jij een hogere positie kan krijgen op het gebied van SEO.

Laat een reactie achter

Scroll Up BEL DIRECT