Instagram is momenteel bezig met het testen van een nieuwe lay-out van de berichten die je te zien krijgt in je feed. Het gaat om een zogenoemde “full-screen” versie, waarbij foto’s, video’s en Instagram Reels getoond worden op het volledige scherm van je apparaat. Lees vooral verder om meer te weten te komen over deze nieuwe lay-out, voorbeelden te zien en erachter te komen hoe je terug gaat naar de originele lay-out van Instagram.

Ook kom je in dit blogartikel meer te weten over de Instagram lay-out update van oktober 2020, waarin veel veranderde op het gebied van Instagram Reels en Instagram shopping.

1. Alles over de nieuwe lay-out van Instagram (mei, 2022)

Instagram is ‘as-we-speak’ aan het testen met een compleet nieuwe lay-out van het social media platform. Wij wisten dankzij een nieuwsbericht van TechCrunch en een twitterpost van “reverse engineer” Alessandro Paluzzi al even dat Insta een nieuwe lay-out voor het oog had, maar het lijkt erop dat de eerste groep gebruikers deze update nu daadwerkelijk op zijn of haar eigen telefoon heeft gekregen. Deze update is overigens niet voor alle gebruikers tegelijkertijd uitgerold. Instagram update wereldwijd beetje bij beetje meer verschillende accounts met de nieuwe lay-out. Om zo steeds meer terugkoppeling te krijgen over wat de gebruikers ervan vinden. Geen zorgen dus als jouw Instagram nog geen nieuwe lay-out heeft.

1.1 De nieuwe Instagram lay-out als tegenstander van TikTok

Wat ons direct opvalt aan de nieuwe layout, is hoe erg het op de “For You” pagina van TikTok lijkt. Wanneer je TikTok opent is het eerste wat je ziet (naast misschien een advertentie) een full-screen verticale video. Wil je trouwens meer weten of hoe je moet adverteren op TikTok in 2022? Lees dan vooral onze ander blog: Adverteren op TikTok in 2022.

De nieuwe Insta lay-out ziet er bijna precies hetzelfde uit. Het bedrijf achter Instagram, Meta, zegt dat gekozen is voor dit design omdat “het videocontent meer gecentreerd naar de voorkant van je scherm haalt.” Dat klinkt natuurlijk erg leuk, maar wat Instagram hier daadwerkelijk aan het doen is, is een volgende stap uitzetten in hun missie om onze aandacht weg te krijgen bij TikTok.

1.2 Waarom Meta kiest voor de nieuwe Instagram lay-out

De keuze voor dit nieuwe Instagram design is niet gek – Instagram heeft namelijk al eens gemeld dat ze hard aan het werk zijn om de gehele content feed te optimaliseren voor Instagram Reels. Deze keuze is ook logisch, gezien de fikse toename in populariteit van Instagram Reels. Zo heeft Meta twee weken geleden in hun Q1 2022 Results Conference Call laten weten dat Reels nu al verantwoordelijk is voor meer dan 20% van de totale tijd die gebruikers spenderen op Instagram.

In de tests zien we gelukkig wel nog steeds de vertrouwde navigatiebalk aan de onderkant van het scherm. Je kan dus nog steeds gemakkelijk navigeren naar je “verkennen” pagina, Instagram Reels, Instagram Shopping en je eigen profiel. Weet wel dat wanneer je via deze tabs een Instabericht opent, deze er wel weer volgens de nieuwe lay-out uit ziet.

Het laatste wat ons nog opvalt is het feit dat de Instagram Story’s niet geplaatst worden in de nieuwe feed, maar gewoon te bekijken zijn via de display layout aan de bovenkant van je scherm. Dit heeft ook weer een logische reden, namelijk dat Instagram speciale full-screen “Story advertenties” plaatst tussen de story’s in. Door de story’s direct in de nieuwe feed te plaatsen, zou deze manier van adverteren in de problemen komen. Dit wilt Instagram niet, omdat Story’s tot op heden nog meer opleveren dan Instagram Reels.

2. Hoe ziet de nieuwe Instagram lay-out eruit? (voorbeelden)

Hieronder zie je een aantal voorbeelden van berichten in de nieuwe lay-out van Instagram.

In de eerste afbeelding zie je aan de hand van het pijltje waar de nieuwe locatie is voor het aantal likes en het aantal opmerkingen op een post. De tweede afbeelding laat bij het pijltje de nieuwe plek zien waar jij een like of commenten achter kan laten op een post. In de derde afbeelding zie je die nieuwe locatie van de beschrijving van de post. Deze beschrijving wordt na één zin afgesneden.

Een goede tip is dus om nu al te beginnen met het schrijven van beschrijvingen met één inhakende start zin. Dan een witregel en daarna de rest van je beschrijving.

3. Hoe verander je de nieuwe Instagram lay-out terug? (2022)

Voor iedereen die een keer zijn Instagram opent en ineens ziet dat zij de nieuwe layout hebben, maar hier eigenlijk helemaal niet op zit te wachten, kan je de layout gelukkig heel gemakkelijk terugzetten naar het origineel.

Je doet dit als volgt:

  1. Ga naar je profielpagina
  2. Click op het hamburgermenu rechtsboven (de drie streepjes)
  3. Klik op “Instellingen”
  4. Scroll naar beneden en klik op “Account”
  5. Klik op “Layout”
  6. Klik op “Origineel”

Je layout is als het goed is nu weer helemaal teruggezet naar het originele design van Instagram.

Noot van de redactie: Deze blog was origineel gepubliceerd op 13 oktober 2020, toen Instagram aan het testen was met een nieuwe lay-out van het menu aan de onderkant van het scherm. Wegens een nieuwe update omtrent de lay-out van Insta (2022), is dit blogbericht volledig herzien.

4. De Instagram lay-out update van 2020

Eind oktober 2020 heeft Instagram al eens een update uitgevoerd omtrent de layout. Deze update heeft veel aangepast op gebieden als Instagram Reels en Instagram shopping. Daarnaast heeft Insta toen de “Instagram Live Shopping” functie toegevoegd aan het social media platform. Het doel van deze update was om meer ruimte te maken voor Instagram Reels en Instagram shopping. Anno 2022 weten we in ieder geval dat dit zeker gelukt is.

lees hieronder verder om meer te weten te komen over de Instagram lay-out update van oktober 2020.

4.1 Nieuwe functies voor Instagram Shopping

In 2020 kregen alle in aanmerking komende bedrijven en videomakers met een (web)winkel toegang tot de (toen nieuwe) in-app-checkout van Instagram. Het afrekenen is gemakkelijker en er wordt gebruik gemaakt van het veilige en handige Facebook Pay. 

Bedrijven kunnen nu eenvoudig een Instagram winkel openen met behulp van Commerce Manager. Videomakers kunnen jouw producten ook taggen in hun berichten om de verkoop op het platform verder te stimuleren. En om bedrijven in de toen moeilijk economische situatie te helpen, werden alle verkoopkosten via het afrekenen op Instagram tot het einde van het jaar kwijtgescholden. 

4.2 De Commerce Manager, wat is dit?

De Commerce Manager helpt bedrijven eenvoudig een Instagram winkel te openen. Op het tabblad Statistieken van Handelsbeheer kan je door middel van de Commerce Manager specifiekere statistieken van Instagram Shopping en verhalen inzien door een spreadsheet te downloaden. Dit rapport kan onder andere gebruikt worden om in te zien hoe mensen interactie hebben met de producten van jouw account op Instagram. 

4.3 Instagram Live Shopping

Instagram Live Shopping is een manier voor bedrijven en gebruikers om producten te verkopen tijdens een Instagram Live-uitzending. 

Met deze e-commerce functie kunnen accounts met toegang tot Instagram Checkout producten taggen uit hun Facebook winkel of catalogus voordat ze live gaan. Dit biedt een nieuwe manier om te winkelen in de app. Uitgelichte producten worden onderaan het live uitzendscherm weergegeven, zodat kijkers er gemakkelijk op kunnen tikken om het product te kopen. Deze nieuwe functie is goed voor merken die de verkoop willen stimuleren en het maakt het voor kijkers gemakkelijker om te winkelen binnen het platform. Dit maakt het een win-win situatie voor beide partijen. 

4.4 Instagram Reels

Een in 2020 gelanceerde functie is Instagram Reels. Dit is een functie in de app waarbij je filmpjes kunt opnemen en bewerken. De filmpjes die je plaatst kunnen sinds de laatste update maximaal 30 seconden duren. Deze functie is erg handig voor bedrijven die hun merk een boost willen geven. Hierbij kun je ook jouw bereik en interactie met de doelgroep vergroten. Ben jij benieuwd naar hoe je Instagram Reels in kan zetten voor jouw bedrijf? Lees dan vooral onze andere blog: Wat is Instagram Reels en hoe zet je het in?

4.5 Equity-update

Deze¬†update biedt¬†inzicht achter de aanbevelingen van Instagram.¬†Binnen de¬†aanbevelingsrichtlijnen¬†vallen vijf brede categorie√ęn die¬†niet in aanmerking komen voor¬†de¬†aanbevelingen¬†pagina. Dit zijn onder¬†andere¬†‘gevoelige content of content van lage kwaliteit over gezondheid of financi√ęn’. Maar ook¬†content die¬†clickbait¬†of engagementaas bevat¬†of niet-originele content die geen materi√ęle waarde toevoegt¬†doordat het grotendeels uit een andere bron komt.¬†¬†

9 Reacties

  1. Sylvia-Reply
    22 mei 2022 at 04:00

    Dank voor deze informatie. Helaas biedt Instagram op dit moment geen optie meer om de lay-out terug te zetten naar het origineel. Als ik klik op instelingen staat layout er niet meer bij als optie. De nieuwe layout vind ik echter heel onoverzichtelijk en ik hoop dat er nieuwe tips zijn hoe ik dit als of kan terugzetten, dank!

    • 23 mei 2022 at 11:31

      Bedankt voor je aanvulling op de blog Sylvia, ik zie nu inderdaad dat de mogelijkheid om de lay-out terug te veranderen niet meer aanwezig is. Tevergeefs, want ook wij horen steeds vaker dat mensen toch de voorkeur hebben voor de oude Instagram lay-out. We moeten er nu toch echt aan wennen vrees ik…

  2. mark-Reply
    24 mei 2022 at 15:50

    echt super irritant en onoverzichtelijk nu!

    • 24 mei 2022 at 16:51

      Hi Mark, we begrijpen je irritatie. Sinds we de update van deze blog geschreven hebben, krijgen we vanuit meerdere hoeken het bericht dat de nieuwe lay-out niet bepaald in de smaak valt…

      Het feit dat Instagram sinds kort de mogelijkheid heeft weggehaald om de layout terug te zetten naar de originele versie, helpt hier ook nog eens niet bij.

      We zullen er met zijn alle tóch echt aan moeten gaan wennen denken wij.

  3. Rosa-Reply
    25 mei 2022 at 09:31

    Hoe kan je een bericht opslaan in een bepaalde folder met deze nieuwe layout? Ik kan geen folder kiezen en alle berichten komen bij het mapje Alle berichten terecht!
    Bedankt!

    • 25 mei 2022 at 10:24

      Hi Rosa, interessante vraag. We gaan er even voor je achteraan. Bij ons op kantoor heeft nog niet iedereen de nieuwe Instagram layout op zijn telefoon, dus we gaan even kijken bij wie we dit kunnen testen. We komen er uiterlijk maandag op terug!

    • 27 mei 2022 at 11:29

      Hoi Rosa, een bericht opslaan in een unieke folder kan gelukkig nog steeds, maar het werkt een beetje anders voor de nieuwe update.

      Stap √©√©n is om het bericht via het ‘drie-bolletjes menu’ gewoon op te slaan. Dan komt deze in “opgeslagen” folder. Voor stap 2 maak je in de “opgeslagen” folder een nieuwe verzameling aan via het plusje rechtsboven. Heb je al een bestaande folder waar je het bericht in toe wilt voegen, dan hoef je uiteraard geen nieuwe te maken. Stap drie is om de gewenste folder te selecteren, vervolgens klik je rechtsboven op het ‘drie-bolletjes menu’ en klik je op ‘Toevoegen aan collectie.’ Je kan nu alle gewenste opgeslagen berichten toevoegen aan deze folder.

      We hopen dat ons bericht je heeft geholpen Rosa.

      – SEO vrienden

  4. Lauren-Reply
    17 juni 2022 at 00:12

    Ik vind de nieuwe layout persoonlijk echt vreselijk en bij mij is in de instellingen ‚Äúlayout nergens te vinden‚Ä̂Ķ‚Ķ.

    • 20 juni 2022 at 09:30

      Hoi Lauren, het klopt inderdaad dat de optie om de layout terug te veranderen binnen de instellingen, sinds de vorige update is weggehaald… We hebben het zojuist voor de zekerheid nog een keer gecontroleerd, maar hij is helaas echt weg. Heel jammer, want wij horen nog steeds weinig positieve reacties over de nieuwe update.

Laat een reactie achter