E-commerce

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over E-commerce, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

E-commerce staat voor electronic-commerce. Het omvat alle handel welke online plaatsvindt. Alle aankopen welke je online doet, vallen onder e-commerce. Denk dus aan webshops, waar je product bestelt en direct (of na ontvangst van de producten) betaalt. De e-commerce branche wordt steeds groter, steeds meer mensen maken kennis met het online doen van aankopen.

Wat is e-commerce?

E-commerce heeft grotendeels te maken met de verkoop en aankoop van producten via het internet. E-commerce vertaalt zich als elektronische handel. Het begrip e-commerce houdt dus alle online informatie, deling en transacties in. Alle aankopen welke online gedaan worden en alle betalingen welke via websites plaatsvinden, vallen hieronder.

Het gaat echter om meer dan enkel het verkopen en aankopen van producten. Ook de handel in treintickets, muziek en apps vallen onder e-commerce. Koop je bitcoins? Ook dan ben je bezig met e-commerce. Maar niet enkel het aankopen van producten bij bedrijven vallen onder e-commerce, ook het aankopen van producten bij particulieren valt hieronder. Denk daarbij aan Marktplaats of eBay.

Tip: lees meer over SEO voor webshops op ons blog.

Gevolgen voor het koopgedrag

Het koopgedrag van consumenten is door de jaren heen erg veranderd. Vaak wordt het internet gebruikt door de consument als oriëntatiekanaal, waarbij het product alleen wordt bekeken en vervolgens in een fysieke winkel wordt aangeschaft. De redenen waarom klanten dit doen, is omdat ze het product niet online kunnen voelen of passen.

Aan de andere kant zijn er voldoende redenen om wél online aan te kopen. Het bespaart tijd, je hoeft immers niet meer naar de winkel te gaan. Daarnaast is een webshop altijd open en ben je dus niet gebonden aan openingstijden.

Feit: in het eerste kwartaal van 2020 leverde e-commerce 12 miljard omzet op in Nederland, een stijging van 52% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019

Voor- en nadelen van e-commerce

Een groot voordeel van e-commerce is dus de toegankelijkheid. Je kunt altijd en overal je aankopen doen en bent niet afhankelijk van openingstijden. Daarnaast scheelt het een hoop reistijd. Ook kun je vaak je producten gratis retourneren. Tot slot kun je tegenwoordig vaak zelf bepalen wanneer een bestelling geleverd wordt. Ben je overdag aan het werk? Dan kun je kiezen om het pakket op je werkadres te laten bezorgen. Is dit niet mogelijk? Dan laat je het pakket in de avonduren of in het weekend bezorgen. Al het al scheelt het een hoop tijd.

Er zijn echter ook een paar nadelen van e-commerce:

Ten eerste is er geen fysiek contact met een product. Koop je kleding of schoenen? Dan kun je het pas voelen en passen wanneer het bezorgd is. We zien dan ook vaak dat consumenten meerdere maten bestellen, er één houden en de rest (gratis) retourneren. Ook kunnen bezoekers makkelijker een website verlaten dan een fysieke winkel. De drempel om een website te verlaten is lager dan wanneer je in een winkel staat en de moeite genomen hebt om er heen te gaan.

Tot slot komt het af en toe voor dat een product niet voorradig blijkt te zijn wanneer je een bestelling geplaatst hebt, of dat de levering langer duurt dan op de website staat aangegeven. Een webshop kan dus van alles beloven, maar moet deze beloftes eerst nog maar eens nakomen.