Wat is Social Media Marketing?

Als bedrijf kun je er niet meer omheen: bijna iedereen is wel bekend met social media en de meeste mensen in Nederland hebben wel een account op diverse social mediakanalen. Social Media Marketing (SMM) valt onder online marketing en is een marketingtechniek waarbij social media wordt ingezet om marketingdoelstellingen te realiseren.

Het is een vorm van marketing die focust op interactie en het aangaan van een dialoog. Het is een uitstekende manier om doelen zoals loyaliteit, klanttevredenheid en naamsbekendheid te realiseren. Ook wordt Social Media Marketing ingezet om potentiële klanten naar een website te verwijzen en relevante links op te bouwen. Van belang om social media optimaal voor jouw bedrijf in te zetten dus.

 

    1. Social media zakelijk inzetten
    2. Social media optimalisatie
    3. Social Customer Relationship Management
    4. Negatieve kant van social media

1. Social media zakelijk inzetten

Er zijn een aantal redenen waarom je als bedrijf social media zou moeten gebruiken. Ten eerste bieden social mediakanalen een krachtig interactief marketinginstrument om te communiceren met (potentiële) klanten. Dit gaat een stuk dieper dan alleen maar vertellen hoe goed je dienst of product wel niet is. En mocht je nog niet op social mediakanalen actief zijn, is de kans groot dat je bedrijf langzaamaan wegzakt zonder dat je hier wat van af weet. Een voorbeeld hiervan zijn negatieve reacties. Het gebruiken van social media geeft inzicht in deze gedachten, wensen en behoeften van de klanten en geeft je daarnaast de kans om je bedrijfsreputatie hoog te houden.

Met Social Media Marketing zijn doelen zoals loyaliteit, klanttevredenheid en naamsbekendheid te realiseren.

2. Social media optimalisatie

Bij Social Media Marketing is een van de belangrijkste onderdelen social media optimalisatie (SMO). Net als bij zoekmachineoptimalisatie (SEO) is Social Media Marketing een strategie voor het verwerven van nieuwe en unieke bezoekers naar een website. Er zijn twee manieren om Social Media Marketing uit te voeren.

Ten eerste kan je social media links toevoegen op je website, zoals RSS-feeds en deelbuttons. Hierbij moet je bijvoorbeeld zorgen dat de deelbuttons prominent op je website en onderaan je blogs staan. Wanneer je een webwinkel hebt, is het van belang om ze onder alle productpagina’s te zetten. De buttons moeten daarnaast goed leesbaar zijn.

Ook kan je door middel van social media activiteiten bevorderen, door updates te posten op je social mediakanalen. Hierbij moet er goed gekeken worden naar of jouw doelgroep zich wel op deze kanalen bevindt. Ook moet er in het achterhoofd gehouden worden dat social media niet per se bedoeld is om iets te verkopen. Het gaat erom dat je als bedrijf sociaal aanwezig bent. Bied daarom content en geen sales pitch.

3. Social Customer Relationship Management

Dankzij Social Media Marketing kunnen bedrijven communiceren met hun klanten. Het helpt een bedrijf om directe feedback en interactie met (potentiële) klanten te krijgen. Ook leren volgers bedrijven kennen. De interactieve delen van social media geven klanten de mogelijkheid om vragen te stellen of klachten te melden. Het geeft mensen het gevoel dat men gehoord wordt.

Dit aspect van Social Media Marketing wordt Social Customer Relationship Management (social CRM) genoemd. Door de communicatie via de favoriete kanalen van de klanten krijgen bedrijven uitgebreide inzichten over hoe klanten denken over hun bedrijf. SMM werd populair bij de opkomst van websites zoals Twitter, Facebook, MySpace, LinkedIn en YouTube. In reactie hierop heeft de Federal Trade Commission (FTC) zijn reglement omtrent Social Media Marketing bijgesteld. Online reacties van bedrijven en reclamebureaus worden tegenwoordig wettelijk behandeld.

Wees als bedrijf sociaal aanwezig en ga de interactie aan met jouw klanten.

4. Negatieve kant van social media

Het gebruiken van social media is een essentiële tool voor bedrijven om hun merk neer te zetten en klantcontact te optimaliseren. Maar helaas brengt diezelfde tool ook risico’s met zich mee.

Zo kan het gebruik van social media reputatieschade aanbrengen wanneer het niet juist gebruikt wordt. Als een ontevreden klant een beschadigende review schrijft bijvoorbeeld. Zorg dat je niet terug gaat schelden, maar reageer volwassen en feitelijk op dit soort berichten.

Het kan ook zijn dat er nepnieuws over jouw bedrijf wordt verspreid. Als bedrijf is het dan belangrijk om direct te reageren en te bewijzen dat het nieuws niet klopt. Daarnaast moet je als bedrijf zelf ook goed opletten wat je wel en niet naar buiten brengt: houd je met jouw bedrijfsaccount vooral niet bezig met spraakmakende of politieke kwesties. Jouw uitspraken kunnen bij sommige doelgroepen misplaatst zijn, waardoor deze jouw bedrijf links laten liggen.

Kortom, vergeet te allen tijde niet dat social media een sterke invloed heeft op mensen, dus houd daar rekening mee!

Laat een reactie achter

Scroll Up BEL DIRECT