Click through rate (ctr)

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Click through rate (ctr), neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

De Click Through Rate (CTR) is het aantal kliks op een zoekmachine resultaat of advertentie uitgedrukt in een percentage. Als er evenveel vertoningen als kliks zijn, is deze rate 100%.

Click through rate betekenis

De Click Through Rate (CTR) is het percentage kliks op een advertentie. Dit geeft de verhouding weer hoe vaak de link vertoond wordt en hoe vaak mensen erop klikken. Wanneer het CTR percentage van je advertentie hoog is, betekent dit dat je advertentie relevant of nuttig gevonden wordt door de bezoeker.

Hoe bereken je de click through rate?

Het berekenen van de CTR is vrij eenvoudig: als een advertentie 100 keer wordt vertoond en 10 kliks oplevert, dan heb je een CTR van 10%. Uiteraard hoe hoger je Click Through Rate des te beter dit is. Als je een hoge CTR hebt, vinden mensen jouw advertentie of link relevant. Google beloont dit door een hogere kwaliteitsscore te geven. In de praktijk kan dit leiden tot een verlaging van de kosten en een verhoging van de advertentiepositie.