Zoeknetwerk en Google Display Netwerk verschillen

Het zoeknetwerk en het Google Display Netwerk maken deel uit van adverteren op Google. Er zijn veel manieren om te adverteren op zowel het zoeknetwerk als het display netwerk. Maar welke moet je toepassen en wat voor type advertenties zijn er allemaal? Die vragen worden allemaal behandeld in dit blog.

 

  1. Wat is het zoeknetwerk?
  2. Soorten advertenties in het zoeknetwerk
  3. Wat is het display netwerk?
  4. Hoe werkt het display netwerk?
  5. Soorten advertenties in het display netwerk
  6. Wat is het verschil tussen het zoeknetwerk en het display netwerk?
  7. Wat zijn de voordelen?
  8. Wat zijn de nadelen?

1. Wat is het zoeknetwerk?

Het zoeknetwerk van Google bestaat uit een groep websites en apps waar advertenties kunnen worden weergegeven. Wanneer je daarin adverteert, kan de gebruiker jouw advertentie zien bij de zoekresultaten. Dit kan echter alleen als de zoekopdracht van een gebruiker gerelateerd is aan jouw ingestelde zoekwoord.

2. Soorten advertenties in het zoeknetwerk

Het zoeknetwerk kent 3 advertentie typen:

  • Tekstadvertenties zijn de meest voorkomende advertenties op het zoeknetwerk. Deze advertenties worden in de zoekresultaten weergegeven als ‘advertentie’ en kunnen het label ‘Ads door Google’ bevatten. Vaak vind je deze bovenaan de zoekresultaten.
  • Shopping advertenties kom je tegen als je bijvoorbeeld zoekt op: ‘T-shirt kopen’. Je krijgt dan plaatjes met informatie over het product bovenaan of rechts op de resultatenpagina te zien. De shopping advertenties worden gelabeld als ‘gesponsord’, of ‘advertentie’.
  • Beeld en videoadvertenties: Dit zijn zoekpartners die beeld en videoadvertenties hosten.

3. Wat is het display netwerk?

Het display netwerk bestaat vooral uit visuele content. Denk hierbij zowel tekst aan tekst maar ook afbeeldingen en video advertenties. Met het display netwerk gebruik je niet het zoeknetwerk, maar andere websites. Deze websites hebben aangegeven dat ze advertenties via Google toestaan op hun site. Je kan circa 90% van alle Nederlandse internet gebruikers bereiken.

4. Hoe werkt het display netwerk?

Met het display netwerk kun je nieuwe klanten of al bestaande klanten aanspreken. Je moet ervoor zorgen dat je een duidelijke boodschap afgeeft aan je (potentiële) doelgroep. Je kunt je het best richten op gebruikers die jouw site al hebben bezocht, dit heet remarketing. Je confronteert zo de bezoeker met bijvoorbeeld producten waar ze op hebben gezocht om ze weer terug naar je website te lokken.

5. Soorten advertenties in het display netwerk

In het display netwerk heb je de mogelijkheid om verschillende advertentie-indelingen toe te passen:

  • Responsieve display-advertenties: Als je responsieve advertenties wilt gaan maken, geef je eerst de gewenste advertentie tekst op. Vervolgens voeg je afbeeldingen en jouw bedrijfslogo toe. Google zal deze advertenties dan optimaliseren en aanpassen naar de stijl en het uiterlijk van de site waar de ‘ad’ op geplaatst wordt.
  • Geüploade beeldadvertenties: Hierbij maak je zelf eigen advertenties die niet (automatisch) aangepast worden door Google.
  • E-mail advertenties: Hierbij adverteer je op tabbladen bovenaan de inbox van e-mail gebruikers door middel van uitvouwbare advertenties.
  • Engagement advertenties: Dit zijn bijvoorbeeld banners op YouTube. Je kan bij deze advertentie ervoor kiezen om een beeld of videoadvertentie weer te geven.

6. Wat is het verschil tussen het zoeknetwerk en het display netwerk?

Het grootste verschil tussen beide netwerken is dat met het zoeknetwerk je uitsluitend gebruik kan maken van tekst in tegenstelling tot het display netwerk. Met het Google Display Netwerk maak je geen gebruik van het zoeknetwerk maar staan je advertenties op andere websites. Je hebt groter bereik hierdoor, maar een lager conversiepercentage.

7. Wat zijn de voordelen van de netwerken?

Een groot voordeel van het adverteren op Google is dat circa 95% van de Nederlandse internetgebruikers zoekt in deze zoekmachine. Als je dus een product of dienst aanbiedt, heb je een groot bereik. Ook heb je een hoger conversiepercentage omdat bij het gebruik van relevante zoekwoorden je meteen de potentiële klanten benadert die op zoek zijn naar jouw dienst of product.

Bij display advertenties heb je het voordeel om met video’s en afbeeldingen te werken. Je bereikt een veel groter publiek omdat je niet gelimiteerd bent tot het zoeknetwerk, maar juist adverteert op andere websites. Het is dus onder andere mogelijk om advertenties op websites te tonen waar je doelgroep zich bevindt.

8. Wat zijn de nadelen?

In het zoeknetwerk kun je geen gebruik maken van afbeeldingen en video’s. Het adverteren in het zoeknetwerk is dus alleen mogelijk op basis van tekst. Het bereik van potentiële klanten is kleiner vergeleken met het Google Display Netwerk.

De nadelen van het display netwerk zijn dat het conversiepercentage lager ligt dan bij campagnes die adverteren op het zoeknetwerk. Daarbij is het moeilijk om te onderscheiden met jouw advertentie.

Hulp nodig met implementatie?

Laat een reactie achter

Google Beoordelingen
5.0
Gebaseerd op 16 beoordelingen
Scroll Up BEL DIRECT