Viral marketing

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Viral marketing, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Viral marketing is een manier van promotie. Men spreekt over viral marketing als de content zich in een razend tempo over het internet verspreid. Als iets viral gaat houdt dit in dat het net als een virus zich over het internet of over de mensen verspreid en dat mensen het vaak delen. Wat is viral marketing en hoe pas je het toe?

Wat is viral marketing?

Viral marketing is dus inspelen op de populariteit en shareability van content zodat het in een hoog tempo verspreid en dus ‘viraal’ gaat. Het komt niet vaak voor dat een normale reclame veel gedeeld wordt op het internet. Meestal worden alleen reclames gedeeld die zo uniek of opvallend zijn, dat mensen erover willen praten of als ze vinden dat hun vriend of vriendin dit ook gezien MOET hebben.

De redenen waarom iets viral gaat lopen uiteen. Zo kan de boodschap aantrekkelijk zijn voor een grote doelgroep, zo kan het heel grappig of inspirerend zijn, maar het kan ook een combinatie van originaliteit en een goede boodschap zijn.

Denk als voorbeeld eens terug aan reclame die je bijgebleven is. Even Apeldoorn bellen? Nike met inspirerende reclame of Heineken die inspeelt op humor?

Hoe pas je viral marketing toe?

Allereerst moet je weten wie je aan moet spreken. Mensen zijn erg verschillend, de ene deelt heel snel en veel, de ander deelt haast niets. De eerste tip is om erachter te komen wie de super sociale mensen zijn en dus jouw content gaan delen.

Verder moet je ervoor zorgen dat de content blijft hangen. De boodschap en content moet dusdanig leuk en aantrekkelijk zijn voor mensen om te delen. Als ze het eenmaal delen wil je natuurlijk dat er een boodschap blijft hangen. Speel in op emoties doormiddel van een verhaal. Hou het simpel en onverwachts.

Tot slot gaat het allemaal om timing. Het bericht dat je wil laten overkomen moet wel gepast zijn voor de tijd waar we in leven. Ook de hele setting eromheen bepaalt of jouw stukje marketing viral gaat.