Structured data

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Structured data, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Structured Data, ook bekend als schematische opmaak, is een stukje code die je toevoegt aan de HTML van je website. Dit stukje code vertelt als het ware op de meest duidelijke en begrijpbare manier aan een zoekmachine waar de website over gaat. Zoekmachines waarderen het gebruik van Structured Data enorm en belonen pagina’s die dit goed toepassen door ‘Rich Snippets‘ toe te voegen aan het resultaat in de zoekmachineresultatenpagina (SERP).

De voordelen van het gebruik van structured data

Structured Data is dus erg fijn voor zoekmachines om te begrijpen waar de webpagina precies over gaat, maar hebben we zelf ook iets aan het toevoegen van structured data aan een webpagina? Het antwoord: Ja zeker!

Zoekmachines gebruiken deze gestructureerde data om uitgebreide zoekresultaten (ook bekend als Rich Snippets) te genereren. Een erg bekend voorbeeld van een uitgebreid zoekresultaat zijn de review sterren die al in de SERP getoond worden.

Rich snippit

De beheerder van de bovenstaande pagina heeft dus gestructureerde data toegevoegd aan de HTML van de pagina. In deze gestructureerde data is aangegeven dat het recept beoordeelt wordt met 4 sterren uit 5, dat er in totaal 1.204 mensen hun beoordeling hebben gegeven en dat het recept ongeveer 20 minuten duurt om te maken.

De zoekmachine, in dit geval Google, heeft deze data gelezen en doorvertaald naar een uitgebreid zoekresultaat in de zoekmachineresultatenpagina.

Wat levert een rich snippit op?

Deze uitgebreide resultaten worden echter niet automatisch hoger in Google getoond dan normale resultaten. SEO technisch levert het dus niet direct meerwaarde op. Wat uit onderzoek wel is gebleken, is dat een uitgebreid zoekresultaat doorgaans een Click Through Rate (CTR) heeft die 30% hoger is dan die van een normaal resultaat.

Google plaatst resultaten met een hogere CTR wél hoger dan resultaten met een relatief lagere CTR. Indirect kan het er dus zomaar voor zorgen dat je pagina’s hoger in de resultaten geplaatst worden.

Hoe implementeer ik structured data?

Het daadwerkelijk implementeren van gestructureerde data aan de HTML van een website kan vrij lastig en intimiderend zijn in het begin. Om deze reden hebben diverse belanghebbende een community opgericht, speciaal bedoelt voor schematische opmaak: Schema.org. Wil je meer gedetailleerde kennis opdoen over schematische opmaak dan raden we je sterk aan om eens in deze community te duiken.

Heb je hier geen behoefte aan en wil je direct aan de slag? Dan raden wij de volgende tools aan:

Schema markup generator

De schema markop generator van technicalseo.com. Middels deze tool maak je vrij eenvoudig en geheel zelfstandig jouw gewenste schematische opmaak. Dit wordt gedaan in de JSON-LD markup.  Ben je klaar met het creeëren van de markup? Dan hoef je deze alleen nog te kopiëren en toe te voegen aan de HTML van je eigen website.

Rich results tester van Google

Via de Rich Results Tester van Google kun je vervolgens geheel zelfstandig testen op schematische opmaak op juiste wijze is toegevoegd aan de pagina. Je hoeft enkel de URL in te vullen en op de knop ‘URL TESTEN’ te klikken.