Google Ads update keyword matching

Google Ads update de keyword matching. De broad match modifier zal vanaf half februari worden uitgefaseerd en vervangen door een verbeterde versie van phrase match.

Google Ads is een advertentieprogramma van Google. Als je in Google Ads een zoekwoordencampagne opzet, dan heb je de mogelijkheid om zoekwoorden toe te voegen op basis van verschillende zoekwoordtypen.

Binnen Google Ads zijn er verschillende zoekwoordtypes. Met deze zoekwoordtypes kun jij als adverteerder bepalen tot op welke hoogte een zoekopdracht van een potentiële bezoeker van je website gematcht wordt aan een zoekwoord binnen je Google Ads campagne. Ook wel keyword matching genoemd. Echter komt Google met een update van deze keyword matching. Wat de update inhoudt lees je in het blog.

 

Wat houdt de update in?

  1. Keyword matching voor de update
  2. Phrase Match uitbreiding
  3. Waarom deze stap en wat betekent het voor jou als adverteerder?
  4. Broad Match Modifier vervalt, wat moet ik aanpassen?

1.   Keyword matching voor de update

Zoals eerder benoemd zijn er verschillende zoekwoordtypes binnen Google Ads. Dit zijn de Exact Match, Phrase Match en de Broad Match Modifier zoekwoorden. Deze zoekwoordtypes ondergaan een update. Hier wordt toegelicht wat de matchtypes inhouden en hoe de matchtypes vóór de keyword matching update werden opgedeeld:

Exact Match

Bij Exact Match (EM) worden advertenties weergegeven voor zoekopdrachten die dezelfde betekenis of dezelfde intentie hebben als het zoekwoord. Van de drie matchtypes geeft Exact Match je de meeste controle over wie je advertentie te zien krijgt.

Exacte zoekwoorden worden aangeduid met haakjes, zoals [seo vrienden].

Exact Match zoekwoord
[schoenen voor mannen]
Ads bij zoektermen als:
Schoenen mannen, mannen schoenen,
schoenen voor een man, mannen schoen
Geen Ads bij zoektermen als:
Tennis schoenen mannen,
jongens schoenen

Phrase Match

Bij Phrase Match (PM) worden advertenties weergegeven voor zoekopdrachten die de betekenis van je zoekwoord bevatten. De betekenis van het trefwoord kan worden geïmpliceerd, en zoekopdrachten van gebruikers kunnen een meer specifieke vorm van de betekenis zijn. Zoeken op zinsdeel (Phrase Match) is flexibeler dan exact zoeken, maar is specifieker dan de standaardoptie voor Broad Match zoeken. Met zoeken op zinsdeel kun je meer klanten bereiken, terwijl je advertenties toch weergeven worden aan klanten die waarschijnlijk op zoek zijn naar je product of service.

Phrase Match zoekwoorden (zinsdeel of woordgroep) worden aangeduid door aanhalingstekens rond je zoekwoord te plaatsen binnen je campagne, zoals “online marketing Zaandam”.

Phrase Match zoekwoord
“tennis schoen”
Ads bij zoektermen als:
Schoenen voor tennis,
koop tennis schoenen,
groene tennis schoenen
Geen Ads bij zoektermen als:
Tennis rackets en tennis schoenen,
kan ik tennissen met hardloopschoenen

Broad Match Modifier

Bij Broad Match Modifier zoekwoorden (BMM) worden advertenties weergegeven voor zoekopdrachten die betrekking hebben op je zoekwoord, waaronder zoekopdrachten die de zoekwoordtermen niet bevatten. Hierdoor kun je meer bezoekers naar je website trekken, minder tijd besteden aan het maken van zoekwoordenlijsten en je uitgaven richten op zoekwoorden die werken. Breed zoeken is het standaard zoektype dat aan je zoekwoorden wordt toegewezen wanneer je geen zoektype opgeeft.

Broad zoekwoorden worden aangeduid door seo vrienden, maar het is mogelijk om simpelweg het zoekwoord in te voeren.

Broad Match zoekwoord
laag koolhydraten dieet
Ads bij zoektermen als:
Koolhydraat-vrij eten, weinig calorieën recepten, Oosterse dieet boeken, laag in koolhydraten dieet

Op 4 februari 2021 kondigde Google echter een update aan voor de Phrase Match en Broad Match Modifier zoekwoorden. In dit blog wordt duidelijk wat deze update inhoudt en waar je als adverteerder rekening mee moet houden.

2.   Phrase Match uitbreiding

Adverteerders op Google Ads kunnen de zoekwoorden, in een campagne een Phrase Match meegeven. Zoals eerder genoemd wordt dit aangegeven door aanhalingstekens rond het zoekwoord te plaatsen, zoals “Online marketing Zaandam”.

Door zoekwoorden op deze manier aan de Ads campagne toe te voegen, wordt niet alleen de zoekterm bij “Online marketing in Zaandam” geactiveerd. Maar ook voor zoekopdrachten waarbij er woorden voor of achter de zoekterm staan, zoals professionele online marketing in Zaandam.

Het bovenstaande matching-principe vervalt met de update die op 18 februari wordt doorgevoerd. De Phrase matching na de update zal niet alleen geactiveerd worden met woorden voor of achter de Phrase Match, maar ook met woorden die tussen de Phrase match geplaatst worden.

Google geeft zelf de volgende voorbeelden over hoe de Phrase en Broad Match zoekwoorden zullen werken, na de update:

Google update zoekopdrachten
Google update matchtypes van zoekopdrachten
Phrase Match zoekwoorden
“vakantie in Zambia”
“jurk met lange mouwen”
“dameslaarzen”
Matching voor update
Zomer vakanties in Zambia
Jurk met lange mouwen vrouw
Nieuwe dameslaarzen
Matching na update
Vakantieplekken in Zambia
kanten jurk met lange mouwen
nieuwe dameslaarzen maat 37 

In het bovenstaande overzicht is duidelijk weergeven wat de Phrase matches voor de update waren en wat de matches na de update zullen zijn. Zoektermen met woorden in het midden verwerkt werden voorheen in de Broad Match Modifier vastgelegd. Na de update zullen deze zoektermen als Phrase match worden vastgelegd.

3.   Waarom deze stap en wat betekent het voor jou als adverteerder?

Google heeft in de loop der jaren veel gedaan om ervoor te zorgen dat adverteerders zich minder op zoekwoorden concentreren. Google is steeds beter in staat de intentie achter de zoekopdracht te achterhalen. Op deze manier kan Google ook steeds beter advertenties weergeven bij relevante zoekopdrachten.

In de toekomst zullen adverteerders die voornamelijk adverteren op Phrase Match aan een groter publiek getoond worden, met zoektermen die vergelijkbare inhoud weergeven qua relevantie en intentie. Hier heb je als adverteerder natuurlijk voordeel bij, want met een groter relevant publiek is het mogelijk om het aantal conversies van de campagne te verhogen.

Dit is echter weer een punt die tot minder controle en inzicht leidt voor de adverteerders op hun campagne. Zo werd eerder het matchtype Exact zo veranderd, waardoor het enkel adverteren op het specifieke zoekwoord niet meer mogelijk is.

Hiernaast is de transparantie in het inzicht van de zoekopdrachten die mensen gebruiken sterk afgenomen voor adverteerders, sinds september 2020. Zo bevat het rapport zoektermen alleen termen waarnaar een groot aantal gebruikers heeft gezocht. Termen waarnaar weinig is gezocht, maar die wel een klik hebben gegenereerd, worden niet in het rapport opgenomen. Hierdoor is het minder goed mogelijk om exact te zien wat een gebruiker binnen Google heeft ingevoerd.

4.   Broad Match Modifier vervalt en wat moet in aanpassen?

Google zal geleidelijk stoppen met het ondersteunen van de Broad Match Modifier zoekwoorden. In de kolom beneden wordt weergeven welke zoekopdrachten niet meer overeenkomen na de update.

Zoekwoord met een modifier voor breed zoeken
+cv +vaardigheden
+beste +gymschoenen
+tweedehands +printers
Zoekopdrachten die niet meer overeenkomen na de update

welke klantenservicevaardigheden moeten in een cv staan

beste prijzen voor gymschoenen voor peuters
bedrijven die margrietwielprinters hebben gebruikt

Google zal deze update vanaf 18 februari starten door zowel Phrase Matches als Broad Match Modifier zoekwoorden over te schakelen naar dit nieuwe zoekwoordgedrag. Omdat dit gedrag op beide matchtypen wordt toegepast, is het niet nodig om als adverteerder direct actie te ondernemen. Zo zorgt Google ervoor dat de prestatiegegevens van de zoekwoorden behouden wordt en dat het niet nodig is om de zoekwoorden over te zetten.

In juli 2021, zodra de update wereldwijd is uitgerold, zal de Broad Match Modifier (BMM) niet meer worden ondersteund door Google Ads. Vanaf dat moment is het dus niet langer mogelijk om nieuwe Broad Match Modifier zoektermen toe te voegen aan een Google Ads campagne. Bestaande Broad Match Modifier zoekwoorden worden echter nog steeds weergegeven onder het nieuwe gedrag. Om data-versnippering over verschillende zoekwoorden te voorkomen, raadt Google aan om vanaf nu nieuwe zoekwoorden te maken aan de hand van Phrase Matches.

 

Heb je verder nog vragen over SEA en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij adviseren en helpen je graag bij SEO – zoekmachine optimalisatie – en SEA – zoekmachine adverteren.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om te reageren. Maak snel een acocunt aan, vele vrienden gingen je voor!

Google Beoordelingen
5.0
Gebaseerd op 18 beoordelingen
Scroll Up BEL DIRECT