Een goed uitgewerkt SEOstappenplan helpt bij het verbeteren van je online vindbaarheid. Het SEO-stappenplan bestaat uit zeven stappen. Je begint met een zoekwoordenanalyse. Vervolgens ga je verder met de Onpage-SEO, waarna je de indexering controleert. Bij stap D voer je een health check uit, voordat je aan linkbuilding begint. Tot slot pas je social media toe en blijf je uiteraard up-to-date. In dit stappenplan nemen we de webshop van ‘GSM-Repeater-Shop’ als voorbeeld. 

Even ter introductie… GSM-Repeater-Shop levert oplossingen om het mobiele bereik binnen woningen en kantoren te verbeteren, zogenaamde ‘GSM repeaters’. Met behulp van deze apparatuur wordt het mobiele signaal binnen een pand versterkt. Hierdoor kan men weer normaal bellen, zonder dat telefoongesprekken gemist of afgebroken worden. 

 

  1. SEO stap A – Zoekwoordenanalyse
  2. SEO stap B – Onpage-SEO
  3. SEO stap C – Indexering
  4. SEO stap D – Health check
  5. SEO stap E – Linkbuilding
  6. SEO stap F – Toepassen social media
  7. SEO stap G – Blijf up-to-date

1. SEO stap A – Zoekwoordenanalyse

Stap A van het SEO-stappenplan is de zoekwoordenanalyse. Mensen zijn op zoek naar je producten en diensten, maar het zou kunnen dat er gebruik wordt gemaakt van zoektermen waar jij niet op anticipeert. Hier begint de zoekwoordenanalyse en leer je de zoektermen van je bezoekers kennen. GSM-Repeater-Shop biedt een probleemoplossend product. Mensen zoeken naar het desbetreffende product of oplossing, bijvoorbeeld GSM repeater, GSM versterker, 4G versterker of GSM signaalversterker. In de beginfase zullen mensen echter zoeken op het probleem dat zij hebben, zoals ‘GSM signaal versterken’, ‘geen mobiel bereik’ of ‘mobiel netwerk verbeteren’. 

Google Keyword Planner kan helpen bij het vinden van relevante zoekwoorden. Bij het opgeven van je belangrijkste zoekwoorden, weergeeft Google de zoekfrequentie en gerelateerde zoeksuggesties. met de Google Keyword Planner krijg je een overzicht van de meest gezochte termen in jouw branche. Een kort onderzoek leert ons dat er bijna net zo vaak gezocht wordt naar GSM versterkers dan naar GSM repeaters. Sterker nog, er wordt meer gezocht naar GSM versterkers! Daarnaast blijkt 4G versterker een belangrijk keyword. 

Een tweede manier om belangrijke zoektermen te ontdekken is via de zoekfunctie van Google zelf. Wanneer een zoekopdracht uitvoert, verschijnen onderaan de pagina gerelateerde zoekopdrachten.  Wanneer we zoeken naar 4G versterker, zien we dat mensen ook zoeken naar dit woord in combinatie met een provider. Hier kunnen we op inspelen bij het schrijven van de teksten op onze website, verderop meer hierover. 

SEO-tip: bekijk de websites van concurrenten om te zien welke zoekwoorden zij gebruiken.

2. SEO stap B – Onpage-SEO

Bij stap B van het SEO-stappenplan kijk je naar de inhoud van je website. Nu je weet op welke termen er gezocht wordt, kun je kwalitatief goede content voor je website creëren, Onpage-SEO. Daarbij kijken we naar de content van je (product)pagina’s. Stel, in ons voorbeeld wordt er vaak gezocht naar de problemen die mensen kennen. Schrijf op basis van dit zoekterm dan een blogbericht of (product)pagina. GSM-Repeater-Shop heeft dit bijvoorbeeld gedaan voor de zoekterm ‘GSM signaal versterken’. 

Er is een verschil tussen een overload aan zoektermen en het creëren van waardevolle content voor je doelgroep. Wanneer je zoektermen té vaak gebruikt, zal Google dit afstraffen, aangezien dit gezien wordt als content die geen échte waarde biedt aan bezoekers. Onpage-SEO gaat dus om de goede balans te vinden tussen schrijven voor je bezoeker en het schrijven voor Google.

2.1 – Metagegevens

Onderdeel van je Onpage-SEO zijn de metagegevens. De metagegevens zijn de titel, omschrijving en URL die je in de zoekresultaten ziet. Optimaliseer deze om een zo goed mogelijke indruk achter te laten bij potentiële bezoekers. Een overzicht: 

De titel wordt ook wel de meta titel genoemd. Deze titel is doorgaans het eerste waar bezoekers naar kijken. Vervolgens kijkt men naar je omschrijving, de meta description. Leg hier duidelijk uit waar de pagina over gaat en optimaliseer deze voor de zoekmachines. Lees ons andere artikel over de ultieme meta description. Tot slot volgen de keywords. Dit zijn woorden waarmee jij aangeeft waar je pagina over gaat. Steeds minder belangrijk voor Google, maar het kan nooit kwaad deze optimaal toe te passen. 

SEO-tip: gebruik per pagina maximaal één H1-titel en vermeld het belangrijkste zoekwoord in de meta titel, meta omschrijving en eerste alinea.

3. SEO stap C – Indexering

Nu je de Onpage-SEO factoren geoptimaliseerd hebt, kun je kijken of Google je website indexeert, stap C van het SEO-stappenplan. Dit kan op veel verschillende manieren. Google moet je website kunnen indexeren, vinden en lezen, zodat je website opgenomen kan worden in de zoekresultaten. 

Met het volgende trucje kun je eenvoudig zien welke pagina’s van je website geïndexeerd worden en hoe ze in de zoekresultaten getoond worden. Zoek in Google naar je website, waarbij je ‘site:‘ toevoegt aan je zoekopdracht. Google toont vervolgens alle pagina’s die geïndexeerd zijn. Daarnaast zie je precies hoe je metagegevens getoond worden en of deze voldoen aan het maximaal aantal te gebruiken karakters. 

4. SEO stap D – Health check

Je website wordt geïndexeerd door Google en je website wordt goed getoond op Google. Maar op welke positie (ranking) wordt je website getoond en op welke zoekwoorden? Zijn er fouten op je website en worden álle pagina’s geïndexeerd? Al deze vragen zijn onderdeel van de zogenaamde health check van je website, waarbij je je website als het ware checkt op kinderziektes. 

Met behulp van de Search Console van Google krijg je hier een duidelijk beeld van. Google Search Console is een verzameling van instrumenten en hulpmiddelen waarmee website-eigenaren, webmasters, internet-marketeers en SEO-professionals de prestaties van websites kunnen monitoren. Onder andere zoekresultaten, technische statussen en crawl-gegevens zijn hier te zien. Google Search Console was voorheen bekend als Google Webmasters en Google Webmaster Tools, tot het in 2015 overging naar Google Search Console. 

SEO-tip: maak één Google-account aan voor je business, waarmee je alle Google-functies onderhoudt.

5. SEO stap E – Linkbuilding

Je website staat goed en je bent toegekomen aan stap E van het SEO-stappenplan. Een belangrijk onderdeel van je website indexering zijn de externe links naar jouw website. Bij linkbuilding probeer je zoveel mogelijk waardevolle en relevante links naar jou website te krijgen. Hoe meer waardevolle links naar jouw website leiden, des te belangrijker jouw website wordt voor Google. 

Er is echter een verschil tussen kwantitatieve links en kwalitatieve links. Kwantitatieve links zijn bijvoorbeeld gekochte links of links welke gecreëerd worden op een willekeurig blog. De links hebben weinig waarde voor Google, aangezien de website waar ze vandaan komen niet relevant is in jouw niche. Het is dus belangrijk om kwalitatieve links te genereren. 

Zoekmachines zijn op zoek naar links die relevant zijn voor jouw website. Iedere niche heeft zijn eigen belangrijke en toonaangevende websites. Een gastpost op een van deze relevante websites hebben meer waarde voor de zoekmachines. Ga dus op zoek naar websites waar jouw doelgroep zich bevindt. Neem contact op met deze websites en vraag of je een blog mag posten. 

SEO-tip: Meld je website aan bij De Telefoongids of Openingstijden.nl en start een blog op je eigen website.

6. SEO stap F – Toepassen social media

Eigenlijk een onderdeel van linkbuilding, maar niet minder belangrijk: social media. Tegenwoordig zijn er tal van verschillende social mediakanalen welke je toe kunt passen voor je website. Probeer goed te kijken naar welke social media je inzet voor je business, niet ieder kanaal hoeft per se een toegevoegde waarde te zijn. Voor een vergaderruimte kan LinkedIn bijvoorbeeld een grotere waarde hebben dan Twitter en voor een restaurant heeft Instagram wellicht meer waarde door middel van afbeeldingen. Kijk dus goed naar welk medium voor jou van toepassing is. 

Het toepassen van social media heeft niet direct invloed op de vindbaarheid van je website. Wel geeft het de populariteit van je website aan. Een Facebookpagina waar veel op gereageerd en gedeeld wordt, is waardevoller dan een pagina waar zo nu en dan een update verschijnt zonder interacties met de volgers. Blijf dus in contact met je volgers en zorg voor goede interactie. Vaak wordt gedacht dat het plaatsen van updates het belangrijkste is, echter wordt de interactie met de volgers onderschat. Lees ons blog voor meer tips op gebied van social media.

SEO-tip: voeg je website in ieder geval toe aan Google Mijn Bedrijf.

7. SEO stap G – Blijf up-to-date

Stap G van het SEO-stappenplan is misschien wel de belangrijkste. Nu je website zowel onpage als offpage goed staat, is het zaak om up-to-date te blijven. Door regelmatig de teksten op je website te vernieuwen, blog- en social mediaberichten te plaatsen, houd je je website ‘levend’. Op deze manier ziet Google dat je website constant vernieuwd wordt en van nieuwe content voorzien wordt. Dit wordt uiteraard als waardevol gezien voor bezoekers. 

SEO-tip: voeg een blog toe aan je website. Heb je een technisch of saai onderwerp? Ook dán kan een blog uitkomst bieden. Lees ons blog over bloggen voor meer tips!

Laat een reactie achter

Scroll Up BEL DIRECT