Adverteren op TikTok in 2022: Tips, Tricks, Voorbeelden en nog veel meer!

TikTok adverteren helpt merken en bedrijven om een jongere doelgroep te benaderen met visuele content die speciaal ontworpen is voor deze doelgroep. TikTok is in 2022 één van de meest gebruikte social media kanalen ter wereld en is niet meer weg te denken uit een goede social media marketing strategie. De social heeft in september 2021 één miljard gebruikers behaald, waardoor TikTok ads momenteel ongeveer 825 miljoen volwassen (18+) personen kan bereiken wereldwijd. In deze blog geeft SEO vrienden jou allerlei handige tips, tricks, voorbeelden en nog veel meer, om van jouw advertenties op TikTok een succes te maken!

Inhoud

1. De doelgroep van TikTok in kaart

2. De verschillende manieren waarop je kan adverteren op TikTok

3. In 8 stappen naar jouw succesvolle TikTok advertentie campagne

4. TikTok advertentie Specs op een rijtje

5. De kosten van adverteren op TikTok

6. Best Practices voor adverteren op TikTok

7. Voorbeelden van goede TikTok advertenties

1. De doelgroep van TikTok in kaart

Als jouw bedrijf zich voornamelijk richt op vrouwen tussen de 18 en 24 jaar oud, dan is adverteren op TikTok de aller beste manier om jouw doelgroep te bereiken. Bijna de helft (43%) van alle TikTok gebruikers is namelijk tussen de 18 en 24 jaar oud. De vrouwen uit deze leeftijdsgroep vormen samen bijna een kwart (24,7%) van ALLE TikTok gebruikers wereldwijd.

Nu horen we je al zeggen:

“Oh dus als ik mij richt op mannen van 55 jaar en ouder heeft TikTok adverteren dus geen zin.”

Maar dit is zeker niet het geval. 1,4% van 1 miljard gebruikers is namelijk nog steeds 14.000.000. Voeg hier nog een aantal doelgroep kenmerken aan toe zoals Hobby’s, favoriete muziek of sport en je hebt een mooie basis om jouw TikTok advertentie campagne tot een succes te maken.

Het profiel van de TikTok advertentie doelgroep
Bron: TikTok Business

TikTok doelgroepen per land

Het land met de meeste volwassen TikTok gebruikers is Amerika. TikTok telt ongeveer 120.500.000 actieve Amerikaanse gebruikers die ouder zijn dan 18 jaar. Dit is echter maar 46,5% van alle volwassenen in Amerika. Het is veel interessanter om te kijken naar hoeveel procent van de totale volwassen bevolking van een land te bereiken is via TikTok advertenties. Zo is dit voor Thailand al 63,7%. Uit een onderzoek van RTL Nieuws is gebleken dat TikTok begin 2022 de drie miljoen Nederlandse gebruikers heeft gepasseerd. Wij moeten dus nog een beetje ons best doen 😅

Het is dus wel duidelijk dat adverteren op TikTok ook voor internationale campagnes garant staat voor succes. Voor elk land zullen de doelgroep segmenten iets anders verdeelt zijn. Op basis van onze bevindingen denken wij dat TikTok advertenties de beste resultaten zullen halen als ze onder één van de volgende richtlijnen vallen:

  • Merken en bedrijven met genoeg budget die zich focussen op het vergroten van de naamsbekendheid bij een doelgroep van mensen onder de 35 jaar
  • E-commerce bedrijven die zich focussen op het verkopen van ‘trending’ producten aan klanten tussen de 18 – 24 jaar oud.
  • Bedrijven die een sterke aanwezigheid willen neerzetten in het Midden-Oosten of Azië.

Valt jouw beoogde TikTok strategie nou niet helemaal onder één van deze punten, gooi dan zeker niet gelijk de handdoek in de ring. TikTok groeit zelf ook nog in rap tempo en veranderd voortdurend in de mogelijkheden om te adverteren. Zet anders eens een kleine testcampagne op. Op die manier kan je op je eigen gemak jezelf wegwijs maken in alle verschillende manieren van TikTok adverteren.

2. De verschillende manieren waarop je kan adverteren op TikTok

Adverteren op TikTok kan op vele verschillende manieren. Elke soort TikTok advertentie kent weer zijn eigen voor- en nadelen. In dit hoofdstuk leggen we je per type TikTok advertentie precies uit wat het inhoud en waar je deze precies kunt plaatsen.

TikTok advertentie type 1. In Feed video advertenties

Dit is de meest bekende soort TikTok advertenties. In Feed video advertenties zijn de 5 tot 60 seconden durende video’s die te zien zijn in de ‘For You’ feed van TikTok. Elke In Feed video advertentie bestaat uit een kort, interessant filmpje, een display foto, een merknaam en een stukje advertentie tekst. De In Feed video advertentie wordt niet gezien als een organische TikTok post door TikTok. Het is enkel een advertentie, waarbij alle klikbare elementen direct doorlinken naar de landingspagina.

TikTok's In Feed Video Advertenties
Bron: TikTok Business

TikTok advertentie type 2. Spark Advertenties

TikTok Spark advertenties zijn in het leven geroepen om organische TikTok content een boost te kunnen geven, of om deze te gebruiken als advertentie voor een relevant product of een relevante dienst. Je gebruikt een bestaande TikTok video van je eigen account of van de accounts van andere content creators – wel met hun toestemming uiteraard. Omdat gebruik wordt gemaakt van echte TikTok content, dragen alle views, likes, shares en nieuwe volgers direct bij aan de groei van je account. Je kan zelfs één post gebruiken voor meerdere Spark advertenties tegelijkertijd. In de onderstaande afbeelding zie je het verschil tussen een In Feed video advertentie en een Spark Advertentie.

@tiktokforbusiness Introducing: Spark Ads! ⚡️ Boost existing content with our new native ad format. Link in bio for more info! #learnontiktok #smallbusinesscheck ♬ Sunny Day - Ted Fresco

TikTok advertentie type 3. Carrousel Advertenties

TikTok Carrousel advertenties kunnen alleen geplaatst worden op de TikTok News Apps: BuzzVideo, TopBuzz en Babe. Dit zijn News Apps van het moederbedrijf van TikTok en worden momenteel nog niet aangeboden in Nederland. We benoemen ze toch even omdat ze wel veel gebruikt worden in Azië. Als je de Aziatische markt dus wilt betreden kan adverteren op de TikTok News Apps een enorme bijdrage leveren aan de groei van je naamsbekendheid in Azië. Voor elke Carrousel advertentie kan je tot 10 foto’s plaatsen, inclusief een uniek stukje bijschrift.

TikTok advertentie type 4. TopView ads

Dit zijn In Feed video advertenties die het volledige scherm overnemen wanneer je TikTok opent. Voor deze advertenties wordt ook een filmpje van 5 tot 60 seconden gebruikt. Inclusief een display foto, een merknaam en een stukje advertentie tekst. De foto, merknaam en tekst worden echter na een paar seconden pas zichtbaar.

TikTok advertentie type 5. De Branded Hashtag Challenge

Dit is een vrij unieke TikTok campagne die drie tot zes dagen duurt. Tijdens deze campagne wordt een unieke merk-hashtag gekozen. Voor deze hashtag wordt een unieke TikTok pagina gemaakt. Vervolgens worden gebruikers uitgedaagd om mee te doen aan een bepaalde challenge, die zij op TikTok delen met gebruik van de hashtag. Al deze ‘user-generated content’ wordt vervolgens geplaatst op de speciale hashtag pagina. Zo’n ‘Branded Hashtag Challenge’ kan je natuurlijk ook gratis zelf opzetten. In combinatie met bijvoorbeeld een winactie kan dit zeker een goede manier zijn om meer betrokkenheid van je doelgroep te krijgen.

@tiktokforbusiness Try out these 5 tips to make your next Branded Hashtag Challenge go #viral. Learn more at our link in bio! #learnontiktok #businesscheck ♬ Summer day - TimTaj

TikTok advertentie type 6. Branded Effects

De laatste manier van adverteren op TikTok is om in samenwerking met het social media platform speciale ‘branded’ effecten te maken. Dit zijn stikkers, filters en effecten die te maken hebben met jouw merk/bedrijf. Deze kunnen TikTokkers vervolgens zelf gebruiken om content te creëren.

3. In 8 stappen naar jouw succesvolle TikTok advertentie campagne

Je bent nu bekend met de doelgroep segmenten op TikTok en de verschillende manieren van adverteren op TikTok. Wil je nu zelf aan de slag met het maken van een TikTok advertentie campagne, dan is de eerste stap om in te loggen in jouw TikTok Ads Manager. Als je nog geen TikTok Ads Manager account heb moet je deze eerst even aanmaken.

Opmerking: Wil je alleen bestaande TikTok content boosten? Dan heb je geen TikTok Ads Manager account nodig. Je hebt dan alleen TikTok Promote nodig. Ga verder naar het einde van deze sectie om meer te weten te komen over TikTok Promote.

Stap 1. Wat wil je bereiken op TikTok?

Om te beginnen log je in, in je TikTok Ads Manager en klik je op de knop Campagne. TikTok heeft in totaal 7 verschillende soorten Advertentie doelstellingen die onderverdeelt worden in drie categorieën:

  • Awareness
    • Reach: Laat jouw advertentie aan zoveel mogelijk mensen zien.
  • Consideration
    • Traffic: Genereer online verkeer naar een specifieke URL.
    • App Installs: Zorg voor meer app installaties.
    • Video Views: Zorg ervoor dat meer mensen naar jouw video content kijken.
    • Lead Generation: Verkrijg meer leads voor je bedrijf of merk
  • Conversions
    • Conversions: Verhoog het aantal waardevolle conversies op je website.
    • Catalog Sales: Bezorg persoonlijke productadvertenties bij de meest relevante TikTok gebruikers.

Stap 2. Geef je TikTok Advertentie campagne een naam en budget

Wanneer je het doel van je TikTok advertentie campagne bepaald hebt, wordt het tijd om de campagne een naam te geven en om een budget in te stellen. De naam van je campagne mag maximaal 512 karakters zijn. Een tip van SEO vrienden: Houd een bepaalde structuur aan voor het benoemen van je TikTok advertentie campagnes. Op die manier houd je het lekker overzichtelijk voor jezelf. Zorg er ook voor dat de campagnes in één oogopslag te herkennen is voor al je collega’s.

Bij het bepalen van je campagne budget kan je twee kanten op: No Limit, Daily Budget of Lifetime Budget. Je kiest voor No Limit als je de budgetten later liever per specifieke advertentiegroep wilt instellen, hier leggen we je later in dit artikel meer over uit. Je kan natuurlijk ook voor No Limit kiezen als je werkelijk waar geen budget limiet hebt. Dit raden wij echter altijd af, omdat je dan geen controle meer hebt over je uitgaven.

Je kan ook kiezen voor een daily budget of een lifetime budget voor je gehele campagne. Bij een daily budget wordt er dagelijks maar een bepaald bedrag gespendeerd aan advertentie inkopen. Bij een lifetime budget geld dit voor de gehele ingestelde duur van de campagne.

Stap 3. Maak een advertentiegroep aan en bepaal waar je advertenties vertoont worden

De volgende stap is om binnen je TikTok advertentie campagne een advertentiegroep aan te maken. Per campagne kan je tot 999 advertentiegroepen aanmaken, deze kan je vervolgens weer allemaal een unieke naam geven. Elke naam kan weer maximaal 512 karakters lang zijn. Je kan vervolgens per advertentiegroep bepalen op welke kanalen de advertentie weergegeven wordt. Niet alle kanalen zijn trouwens beschikbaar in alle landen. Daarom raden we je aan om voornamelijk alleen op TikTok te plaatsen.

  • TikTok: Adverteren op TikTok zoals beschreven wordt in dit artikel.
  • News Feed Apps: TopBuzz/ BuzzVideo/ News Republic/ Babe. Voornamelijk interessant voor het benaderen van de Aziatische markt.
  • Helo: Momenteel alleen te gebruiken in India.
  • Pangle: Niet te gebruiken in Nederland dus niet relevant.
  • Automatische plaatsing: Laat TikTok zelf op basis van data bepalen waar jouw advertenties weergegeven worden. (Dit raden wij momenteel ook nog af, omdat je in principe alleen op TikTok wilt adverteren)

Stap 4. Moet je TikTok’s ‘Automated Creative Optimization’ aanzetten?

Voor stap vier van het stappenplan moet je kiezen of je gebruik wilt maken van TikTok’s ‘Automated Creative Optimization.’ Een hele coole feature al zeggen wij zelf. Door dit aan te zetten geef je TikTok toestemming om zelf combinaties te creëren van losstaande video’s, afbeelding, advertentieteksten en Call To Actions. Jij levert dus een aanwas aan materiaal, TikTok combineert deze vervolgens in alle mogelijke combinaties en A/B test volgens het algoritme welke combinaties het beste werken.

Het nadeel hiervan is natuurlijk dat het eerst wat tijd en budget kan kosten voordat je resultaat begint te behalen. Dit komt doordat je het algoritme eerst even haar werk moet laten doen. Wij raden je echter sterk aan om dit te doen, omdat dit op de lange termijn je resultaten optimaliseert. In de onderstaande video wordt TikTok’s ‘Automated Creative Optimization’ nog beter uitgelegd. Ook worden er nog een aantal handige ‘best practices’ gegeven. Even snel kijken dus 😃

TikTok Automated Creative Optimization

Stap 5. Stel jouw perfecte TikTok doelgroep vast

Net zoals vele andere social media advertentiekanalen, kan je bij TikTok ook specifieke doelgroepen instellen. Je kan een Lookalike audience of Custom audience gebruiken, of je doelgroep zelf samenstellen op basis van:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Locatie
  • Taal
  • Interesses
  • Gedrag
  • Het apparaat waarop zij TikTok kijken

Stap 6. Stel het budget van je advertentiegroep vast en maak een planning

Je hebt natuurlijk al een budget opgesteld voor je gehele advertentiecampagne. Daarnaast is het zaak om een budget vast te stellen voor de advertentiegroep zelf. Je kiest hier weer voor een ‘daily’ of ‘lifetime’ budget. Daarna moet je de start en het einde van je advertentie aangeven. Je kan tevens onder ‘Dayparting’ nog aangeven dat je een specifieke advertentie alleen tijdens een bepaald moment van de dag wilt weergeven aan de doelgroep.

Stap 7. Kies je biedstrategie en optimalisatie

De volgende stap is om je biedstrategie en optimalisatiedoel in te stellen. Allereerst kies je je optimalisatiedoel: Het aantal conversies, het aantal clicks of het totale bereik van de advertenties. Voor sommige doelen, zoals je deze hebt aangegeven bij stap 1, is dit al vooraf voor je ingesteld. Vervolgens bepaal je je biedstrategie.

  • Bid Cap: Het selecteren van Bid cap als strategie helpt om de gemiddelde kosten per resultaat onder de door jouw ingestelde bieddrempel te houden.
  • Cost Cap: Het gebruik van Cost Cap geeft het systeem een gemiddelde kostprijs per resultaat dat het probeert te bereiken. Dit betekent dat de kosten per resultaat soms hoger of lager zullen schommelen dan het geboden bedrag.
  • Lowest Cost: De laagste kosten biedstrategie vereist geen bod. In plaats daarvan zal deze strategie het beschikbare advertentiegroep budget gebruiken om zo veel mogelijk resultaten te genereren. Dit doet deze strategie tegen de laagste kosten per resultaat mogelijk. Op deze manier is Lowest Cost altijd in staat om budget te besteden, ongeacht hoe concurrerend de veilingomgeving is.

Daarna bepaal je het type levering. Binnen adverteren op TikTok heb je standaard levering en versnelde levering van de advertenties. Bij standaard levering wordt het budget gelijk verspreid over alle dagen waarvan de advertentie actief is. Bij de versnelde levering wordt het budget zo snel mogelijk uitgegeven. Wel natuurlijk volgens de richtlijnen die je bij de voorgaande stappen hebt aangegeven.

Versnelde levering kan interessant zijn wanneer je snel wilt testen of bepaalde campagnes wel of niet geschikt zijn voor adverteren op TikTok. Of wanneer je een advertentie in korte tijd probeert viraal te laten gaan.

Stap 8. Creëer je TikTok advertenties

De laatste stap van dit stappenplan bestaat uit het daadwerkelijk maken van je creatives en het samenstellen van je advertentiemateriaal: Je video’s, afbeelding, advertentieteksten en Call To Actions. Per advertentiegroep kan je maximaal 20 advertenties maken. De advertentienamen mogen wederom maximaal 512 karakters lang zijn. Deze namen komen overigens niet voor in de advertenties zelf, ze zijn alleen bedoelt om de advertenties binnen de advertentiegroep te kunnen herkennen.

Het eerste wat je doet is het kiezen van de TikTok advertentieformat: Video of Spark advertenties. Je kunt ook in de TikTok Ads Manager ter plekken advertentie video’s maken. TikTok raadt dit sterk aan, omdat het je kosten per actie tot wel 46% kan verlagen!

Vervolgens selecteer je een ‘thumbnail’ Je kunt een pre-set template van TikTok zelf kiezen, of je eigen uploaden. Daarna voeg je je advertentietekst toe. Tot slot stel je jouw gewenste Call-To-Action in en voeg je jouw doel URL toe. Als je dit allemaal gedaan hebt kun je je advertentie nog even previewen door op ‘preview’ te klikken. Als je helemaal klaar bent klik je op ‘Submit.’ Je advertentie wordt eerst nog even gecontroleerd door het review systeem van TikTok. Daarna wordt deze, bij goedkeuring door TikTok, geplaatst op TikTok.

Belangrijke opmerking: Wil je een bepaalde TikTok van een bekende content creator gebruiken als Spark Ad? Dan moet je deze eerst zelf benaderen. Je hebt namelijk een access-code nodig voor de betreffende TikTok. Als je echt serieus aan de slag wilt met Spark Ads dan raden we je sowieso aan om eens goed naar de volledige Spark Ads instructies van TikTok zelf te kijken.

Wil je een volledige ‘custom’ campagne opzetten in samenwerking met een bepaalde TikTokker, dan kan je het beste even een kijkje nemen bij de TikTok Creator Marketplace.

OF… Boost je eigen bestaande content heel simpel met TikTok Promote

TikTok Promote stelt iedereen van 18 jaar en ouder in staat om zijn eigen TikToks in 6 simpele stappen te promoten, vanaf zijn eigen telefoon. Het is in principe hetzelfde als het Facebook Boost van Facebook. TikTok promote werkt volgens de volgende 6 stappen:

  1. Ga naar je TikTok profiel, klik op het hamburgermenu (de drie streepjes boven elkaar), klik vervolgens op ‘makerstools’
  2. Klik op ‘Promote’
  3. Klik op de TikTok waarmee je wilt adverteren
  4. Stel je advertentiedoel in: Meer views, Meer website bezoeken of meer volgers
  5. Stel je doelgroep, budget en duur in, klik vervolgens op ‘volgende’
  6. Vul je betaalgegevens in en klik op ‘start promotie’

Je bent er nu helemaal klaar voor om je eigen advertenties op TikTok te plaatsen! Om je nog een eindje op weg te helpen hebben we alle TikTok advertentie Specs op een rijtje gezet voor je.

4. TikTok advertentie Specs op een rijtje

We hebben voor het gemak even alle Specs op gezocht die je het beste kunt hanteren bij het maken van je TikTok advertentie Visuals. Als je op basis van deze Specs je TikTok Ads maakt, weet je zeker dat ze in één keer goed geplaatst kunnen worden.

  • De Aspectratio’s voor de video’s zijn: 9:16, 1:1 of 16:9. Video’s met een aspectratio van 9:16 presteren over het algemeen het beste.
  • De minimale resolutie is: 540 x 960 pixels, of 640 x 640 pixels. Wij raden echter aan om video’s te maken met een resolutie van 720 pixels. Deze presteren namelijk beter dan de rest.
  • De verschillende bestandstype die je kan uploaden zijn: .mov, mp4, .avi, .mpeg of .3gp
  • De duur van je advertentie moet tussen de 5 tot 60 seconden zijn. Kleine tip van SEO vrienden: Zorg ervoor dat je TikTok advertenties tussen de 21 en 34 seconden lang zijn. Op die manier zijn ze niet te lang en kan je alsnog je hele boodschap overbrengen.
  • De maximale bestandsgrootte is 500 MB
  • De profielfoto / je logo mag maar 50 kb zijn. Even comprimeren dus.
  • Voor een app naam mag je 4-40 karakters gebruiken, voor een merknaam maar 2-20 karakters.
  • De advertentiebeschrijving mag maar maximaal 100 woorden zijn.

5. De kosten van adverteren op TikTok

Wat adverteren op TikTok precies kost is geheel afhankelijk van jouw budget en je gekozen biedstrategie. Zoals we eerder besproken hebben in dit artikel kan je, op campagne niveau evenals op advertentiegroep niveau, kiezen voor een dagelijks budget of een levenslang budget. Het minimum budget wat je voor elk van deze groepen moet instellen zijn:

De minimum kosten van TikTok advertenties op campagne niveau

De minimum kosten van TikTok advertenties op campagne niveau zijn:

  • Voor een dagelijks budget: €50,00
  • Voor een levenslang budget: €50,00

De minimum kosten van TikTok advertenties op advertentiegroep niveau

De minimum kosten van TikTok advertenties op advertentiegroep niveau zijn:

  • Voor een dagelijks budget: €20,00
  • Voor een levenslang budget wordt het minimum berekend door het minimum budget per dag te vermenigvuldigen met het aantal dagen dat de advertentie geplaatst wordt. Als jij instelt dat je €25,- per dag wilt betalen aan TikTok advertentiekosten, en de advertentie 2 weken live moet staan, dan is je levenslange budget €350,-.

Tips en Tricks voor het reduceren van je TikTok advertentie kosten

TikTok laat niet veel vrij over de veilingmarkt van de advertentieruimte. Het is dus moeilijk om vooraf specifiek in kaart te kunnen brengen wat jouw gemaakte advertentiekosten precies gaan opleveren. Op basis van onze ervaring en wat Inzichten uit de TikTok Advertentie Guide Lines hebben we de volgende Tips en Tricks voor je:

  1. Als je een Bid Cap of Cost Cap strategie instelt, zorg er dan voor dat je campagne budget op ‘No Limit’ is ingesteld. Vervolgens stel je je dagelijkse budget op advertentiegroep niveau in op tenminste 20x wat je wilt betalen per actie (Cost per Action of CPA).
  2. Als je de doelstelling ‘App Installs’ instelt, zorg er dan voor dat je een budget op campagne niveau instelt van tenminste €100,00 per dag of 20x je CPA, afhankelijk van welke van de twee het hoogste is. (Cost per Action).
  3. Als je een conversie campagne met een ‘lowest cost’ bied strategie instelt. Zorg er dan voor dat je dagelijks budget instelt van €100,00 per dag of 20x je CPA, wederom afhankelijk van welke de hoogste is.

6. Best Practices voor adverteren op TikTok

In dit hoofdstuk geven we je nog een aantal ‘best practices’ die je kan doen voor aderteren op TikTok. Dit zijn geen tips die  bewezen resultaten opleveren, maar die er wel voor zorgen dat je TikTok advertenties goed worden ontvangen door de doelgroep van TikTok.

De eerste Best Practice voor adverteren op TikTok: Get to the point!

Ondanks dat je advertenties van 60 seconden kan maken, raden wij je dringend aan om het tot een maximum van 30 seconden te houden. Na 30 seconden swiped het grootste gedeelte van de TikTokkers namelijk weer verder naar hun volgende filmpje.

Maak de eerste 3 tot 10 seconden helemaal interessant. Je wilt namelijk dat iemand die door zijn ‘For You’ op TikTok scrolt, actief stopt bij jou advertentie.

De tweede Best Practice voor adverteren op TikTok: Mix en Match je visuals

Wat we vaak zien zijn hele advertentiegroepen en soms zelfs campagnes met dezelfde lay-outs, woordgebruik en muziekjes. Dit is niet alleen saai voor je doelgroep, maar stelt je ook niet in staat om eens goed te A/B testen wat wel en niet werkt. TikTok adviseert zelfs om iedere week je visuals te veranderen, om verzadiging bij je publiek te voorkomen.

De derde Best Practice voor adverteren op TikTok: Gebruik muziek, snelle muziek

De best presterende advertenties gebruiken allemaal muziek. Wat vooral opvalt is dat advertenties die een liedje met meer dan 120 beats per minuut gebruiken, het hoogste percentage volledige-bekijken hebben. Dit wilt zeggen dat deze advertenties vaker volledig bekeken worden dan advertenties die dit niet doen.

Daarbij moet je vlot en actief taalgebruik hanteren in je advertentieteksten. Zorg er vervolgens voor dat je tekst direct verwijst naar de Call-To-Action.

De vierde Best Practice voor adverteren op TikTok: Blijf uniek en positief

De laatste best practice voor adverteren op TikTok is om je advertenties uniek, positief en vooral heel luchtig te houden. TikTok is niet de plek voor je data-gedreven salespitch van 30 minuten. Je wilt trouwens ook niet teveel je best doen in de eindproductie van je advertentie.

Maak je advertenties op dezelfde manier als hoe de doorsnee content op TikTok eruit ziet: leuk, positief, laagdrempelig en luchtig. Dit is waar de doelgroep van TikTok namelijk precies op zit te wachten. Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n lekker luchtige, positieve TikTok Advertentie.

@royalessenceco What book reminds you of this Aurora Borealis candle? @booksdanireads #royalessence #booktok #candletok ♬ original sound - Royal Essence

7. Voorbeelden van goede TikTok advertenties

Om je een eindje op weg te helpen bij het creëren van die perfecte TikTok advertentie voor jouw bedrijf of merk, hebben we een aantal van de beste Nederlandse TikTok advertenties op een rijtje gezet, je ziet ze hieronder. Je kunt ook een kijkje nemen op de inspiratie pagina van TikTok For Business. Hier vind je zelf de allerbeste succesverhalen van adverteren op TikTok.

Hoe Pathé in Nederland meer dan 5.6 miljoen views behaalden via adverteren op TikTok

Pathé Nederland heeft onlangs haar 125e verjaardag mogen vieren. Dit moest natuurlijk gevierd worden. Om het echte bioscoopgevoel bij de Nederlandse doelgroep weer helemaal aan te wakkeren, heeft Pathé een grootschalige TikTok Ads Campagne opgezet. Pathé wilde zoveel mogelijk mensen in heel Nederland bereiken met de campagne. Daarom werd gekozen voor een multi-channel awareness campagne, gericht op 18-55+-jarigen met interesse in films en TV Drama/TV Series.

Op TikTok plaatste Pathé een verzameling In-Feed Ads die werden opgezet met behulp van TikTok Ads Manager. Het belangrijkste doel van de campagne op TikTok was bereik, video views en engagement (clicks/followers/shares). Wat Pathé erg goed deed was de advertenties zo vormgeven dat ze perfect binnen de normale content van de TikTok-community vielen. Daarbij moedigde ze hun publiek goed aan om weer eens een bezoekje te brengen aan de Pathé bioscoop bij hun in de buurt.

@pathe Zou jij ook in een bioscoop willen werken?😊 #pathe #bioscoop #werken. @melaniestinstra ♬ origineel geluid - Pathé

En het resultaat mag er wezen hoor: Meer dan 5.6 miljoen views en een totaal aantal likes van 61 duizend. De doelgroep heeft dus zeker weten weer een mooie glim opgevangen van hun geliefde bioscoop, waardoor er vast een groot aantal besloten hebben weer eens naar de bios te gaan.

Hoe Doritos Nederland een engagement van 22% wist te behalen voor hun Truth or Dare Challenge via TikTok adverteren

Om meer naamsbekendheid te willen genereren voor Doritos in Nederland, heeft het bekende chips merk hun versie van het bekende Truth or Dare spel in het leven geroepen. Dit hebben ze gedaan in combinatie met de populaire Google Assisstant Phone app.

Om het spel onder de aandacht te brengen bij de vooral jonge doelgroep, heeft Doritos Nederland, in samenwerking met de populaire content creator @saarabby, een authentieke TikTok advertentie gemaakt. Deze paste zo in het straatje van de gebruikelijke TikTok content.

En de resultaten liegen er niet om. Meer dan 5 miljoen impressies en 1 miljoen kliks! De Click Trough Rate (CTR) Was een verbluffende 22%. Het is dus wel duidelijk wat een advertentiecampagne in samenwerking met een gevestigde TikTokker wel niet kan opleveren. Naast deze resultaten heeft Doritos Nederland ook nog eens 7 duizend nieuwe volgens op haar eigen TikTok account gekregen. Een mooie basis om in de toekomst dus Spark Advertenties op in te zetten.

Laat een reactie achter