TikTok strategie voor bedrijven

TikTok is de laatste tijd erg populair aan het worden. Niet alleen jongeren maar ook steeds meer ouderen downloaden de app. We horen er de laatste tijd steeds meer over, maar wat is het nou eigenlijk en hoe kan je er profijt van maken voor je bedrijf? Hoe kan je er bijvoorbeeld op adverteren en interactie met je klanten uitvoeren?

 

  1. Wat is TikTok?
  2. Wat is de ‘for you page’?
  3. Hoe maak je een TikTok?
  4. Hoe zet je TikTok in voor je bedrijf?
  5. Adverteren op TikTok en branded content
  6. TikTok vs Instagram Reels
  7. TikTok live

1. Wat is TIktok?

TikTok is een social media platform waarbij je video’s kan plaatsen en bekijken. De video’s die je plaatst kunnen uit je galerij komen of je kan ze live maken. In Nederland zijn er 3,5 miljoen gebruikers. De gebruikers zijn van alle leeftijden, maar het zijn voornamelijk de jongeren die de app gebruiken. De filmpjes kunnen een lengte hebben van 3 tot maximaal 15 seconden. Ook kunnen er video’s in loops van maximaal 60 seconden worden gemaakt. De app is verkrijgbaar voor Android en Apple toestellen.

2. Wat is de ‘for you page’?

Wanneer je de app opent zie je allerlei korte filmpjes. De filmpjes die je ziet zijn gebaseerd op wat jij hebt gezien en geliked. Dit is de ‘For You’ pagina. Als je op deze pagina komt te staan heb je kans om meer likes en volgers te genereren.

3. Hoe maak je een TikTok?

Om een TikTok te maken neem je een video op of kies je er een uit je galerij. Als je een video hebt gemaakt kun je een geluid toevoegen (dit kan muziek zijn, een geluid van iemand anders of jouw eigen geluid.) Als je een geluid hebt uitgekozen kan je filters/effecten toevoegen (denk aan slow motion effecten etc.) Als je klaar bent met de video editen kan je ook nog hastags toevoegen aan jouw post. Hastags zijn relevant voor gebruikers van de app. Zo is jouw video beter vindbaar. Maar wat zijn nou relevante hastags? Denk aan het onderwerp van jouw video. Doe je mee aan een challange? Voeg dan ‘#naamchallange’ toe. Een paar van de bekendste hastags van TikTok zijn: #tiktok, #love. #viral, #follow, #explorepage, #trending, #music, #likeforlikes, #explore

4. Hoe zet je TikTok in voor je bedrijf?

TikTok inzetten voor jouw bedrijf/strategie kan met behulp van een TikTok pro account. TikTok pro is niet veel anders dan een gewoon TikTok account. Met een TikTok pro account kun jij echter analyserende inzichten van de afgelopen 1-4 weken zien van jouw video.

Je moet er voor zorgen dat jij zo veel mogelijk likes en comments genereerd op jouw video. Zo heb je meer kans om op de ‘For You’ page te komen (comments tellen vooral het zwaarst mee.) Om meer volgers te krijgen is het relevant om in te haken op trends. Trends worden nou eenmaal het meest bekeken omdat daar het meest op word gezocht.

Een TikTok pro account kan je aanmaken door naar je profiel te gaan. Vervolgens klik je op de 3 puntjes (rechtsboven op je scherm.) Je komt dan op de instellingen en privacy pagina. Klik daarna op ‘deelnemen aan TikTok-testers’. Als je dit hebt gedaan moet je een mobiel nummer invoeren om het te bevestigen. Volg suggesties om te voltooien.

5. Adverteren op TikTok en branded content

Op de app TikTok zijn er TikTok influencers, deze influencers hebben soms wel miljoenen volgers. Je kunt dus samenwerken met zo’n influencer die bij jouw merk past. Zo kun je een grotere en relevante doelgroep bereiken. Je kunt samen met de influencer een video bedenken waarbij jou merk zichtbaar is.

Ook kan je een duet maken met een influencer, ander bedrijf of bekendheid. De duet functie kun je gebruiken door na de app te openen het filmpje op te zoeken waar je een duet mee wilt maken. Als je dit hebt gedaan klik je op de deel functie (rechts op het scherm.) Dan verschijnt de duet functie op je scherm.

6. TikTok vs Instagram Reels

Instagram probeert het idee van TikTok te gebruiken door een functie in de app te hebben toegevoegd, namelijk Instagram Reels. Het scrollen door korte filmpjes is hetzelfde als TikTok maar zit het dan op een apparte pagina van Instagram. TikTok is dus een speciaal platform voor korte filmpjes en Instagram niet. Ook was TikTok er eerder dan Instagram Reels. Instagram Reels is er vanaf begin Augustus 2020 terwijl TikTok al jaren bestaat (eerst onder de naam ‘music.ly’.)

Het is van belang dat jij en je volgers actief blijven. Als je weggaat gaan je volgers ook automatisch weg. Het betekend dus dat jij regelmatig moet posten, probeer daarom iedere 2 dagen 1 keer te uploaden.)

Ook is het belangrijk dat je originele content plaatst, dit kan soms moeilijk zijn maar probeer er zo veel mogelijk een eigen draai aan te geven. Als jij een van de weinige bent die orginele content plaatst heb je automatisch ook meer kans om eerder gevonden te worden.

7. TikTok live

De nieuwste functie op TikTok is ‘TikTok live’. Met deze functie kan je livestreamen via de app en zo met jouw volgers praten doormiddel van de reacties. Je kan echter alleen live gaan als je minimaal 1.000 volgers hebt minimaal 16 jaar of ouder bent.

Je kan live gaan door op de ‘+’ knop onderaan je scherm te klikken. Swipe onderaan naar links totdat er ‘live’ staat. Je kunt daarna een titel en filters toevoegen.

Laat een reactie achter

Google Beoordelingen
5.0
Gebaseerd op 16 beoordelingen
Scroll Up BEL DIRECT