SEO ( zoekmachine optimalisatie )

Wat is SEO?

SEO ( zoekmachine optimalisatie) is een belangrijk onderdeel van online marketing en heeft als doel om een website of webshop hoog te laten scoren in zoekmachines. Wij vertellen je hier beknopt hoe SEO werkt en hoe je het kunt toepassen.

Wanneer je in zoekmachines zoals Google, Yahoo of Bing! zoekt naar een bepaald onderwerp, dan worden er betaalde én gratis (organisch) resultaten getoond. Zoekmachines maken gebruik van een robot (crawler) waarmee het internet wordt afgespeurd naar (nieuwe) informatie. De zoekmachines tonen resultaten (websites) die voor de gebruikte zoekterm het meest relevant zijn.

Bij SEO (Search Engine Optimalisation) wordt de website geoptimaliseerd, zodat deze zo hoog mogelijk in de getoonde zoekresultaten komt te staan wanneer er met relevante zoekwoorden gezocht wordt naar een bepaald onderwerp. In tegenstelling tot de betaalde advertenties (bijvoorbeeld Google Ads), zijn de ‘organische’ resultaten binnen zoekmachines gratis. Het kan dus een hoop bezoekers opleveren, zonder dat het je geld kost.

Maar hoe kun je er voor zorgen dat ook jouw website of webshop zo hoog mogelijk in zoekmachines getoond wordt? Hieronder proberen we het met een voorbeeld eenvoudig toe te lichten.

Wil je meer bezoekers en meer weten over SEO?

Bel ons en we leggen graag aan je uit hoe we je hierbij kunnen helpen.

Google resultaten

Hoe werkt SEO?

Wanneer je in zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing! zoekt naar een bepaald onderwerp, krijg je betaalde advertenties en ‘organische’ resultaten te zien. Zodra je klikt op een advertentie, betaalt de adverteerder hiervoor. Organische resultaten zijn de posities daaronder, deze zijn gratis. Hiernaast zie je een zoekresultaat met twee advertenties en het eerste ‘organische’ resultaat.

Zoekmachines maken gebruik van een robot (crawler) die het internet afspeurt en informatie verzamelt en rangschikt over alles dat op het internet te vinden is. Vervolgens maakt de zoekmachine een ranking. Hoe beter een website scoort op een aantal criteria, des te hoger deze in de zoekresultaten zal staan.

Er zijn ongeveer 200 punten waarop een website / webpagina beoordeeld wordt, maar enkel bij Google weten ze exact hoeveel en welke punten het werkelijk zijn.

Meer klanten en meer omzet uit je webshop?

Bel ons om de mogelijkheden te bespreken!

Onderdelen SEO

Oké, een website wordt dus beoordeeld op ongeveer 200 punten. Dat is best veel. Het ene punt is belangrijker dan het andere. Grofweg kunnen we de 200 punten onderverdelen in drie categorieën, techniek, content en autoriteit.

Techniek

Bij de techniek van een website (technische SEO) wordt er gekeken naar de structuur en opbouw van je website. Als de website logisch is opgebouwd dan is de webiste daardoor makkelijker te ‘lezen’ door de zoekmachines?

Bij de techniek van een website gaat het om de snelheid, gebruiksvriendelijke URL’s, gebruik van sitemaps en ‘schone code’.

Content

Content is een eenvoudiger onderwerp. Het gaat hierbij hoofdzakelijk om de tekstuele inhoud van een website. Sluit de content van een website aan op  veelgebruikte zoektermen die er worden gebruikt? De vraag die gesteld moet worden is of de content van je website aansluit bij de behoefte en de vraag van je doelgroep.

Autoriteit

Autoriteit bouw je op. Zoekmachines kijken naar hoe belangrijk een website is binnen een markt / doelgroep. De mate van autoriteit wordt voornamelijk bepaald door het aantal inkomende links vanaf het web. Zorg er dus voor dat je voldoende links krijgt vanaf andere websites naar jouw website. Het gaat echter niet alleen om de hoeveelheid links, de kwaliteit van de links is uiteindelijk het belangrijkst.

De meest waardevolle links kun je genereren door blogartikelen op je website te plaatsen die gedeeld worden door andere websites uit je branche. Op deze manier wordt jouw website gelinkt aan soortgelijke thema’s op andere websites. Hoe meer en beter de inkomende links zijn, des te meer autoriteit zal er aan je website worden toegekend door de zoekmachines.

SEO specialist bij jou in de buurt:

ALKMAAR – ALMERE – AMSTELVEEN – AMSTERDAM – BADHOEVEDORP – BEVERWIJK – CASTRICUM – DIEMEN – HAARLEM – HEEMSKERK – HEERHUGOWAARD – HOOFDDORP – HOORN – IJMUIDEN – KOOG AAN DE ZAAN – KROMMENIE – OOSTZAAN – PURMEREND – UITGEEST – WESTZAAN – WORMER – WORMERVEER – ZAANDAM – ZAANDIJK

Comments are closed.

Scroll Up BEL DIRECT