Online marketing
Online marketing omvat alle bedrijfsactiviteiten welke gericht zijn op het afzetten van producten en diensten en het ontwikkelen van klantrelaties via het internet.
Online marketing is de snelst groeiende vorm van directe marketing en kent vele synoniemen, zoals internet marketing, digitale marketing, e-marketing, web marketing en growth hacking.
Online marketing, wat wil je weten?
1. Wat is online marketing?
De acceptatie van het internet, als zowel persoonlijk als zakelijk platform, heeft nieuwe marketing en advertentie kanalen opgeleverd. Zo bestaat online marketing uit zes verschillende onderdelen. Deze onderdelen zijn Zoekmachine Optimalisatie (SEO), Zoekmachine Adverteren (SEA), Social Media Marketing (SMM), E-mail marketing, Affiliate Marketing en Display Adverteren.
Het doel van online marketing is om potentiële klanten te bereiken op kanalen waar zij hun tijd besteden. Denk aan social media, Google en YouTube. Met als doel, het leiden tot een conversie. Een conversie kan meerdere dingen zijn, zoals het invullen van een contactformulier, het doen van een online aankoop, het achterlaten van een terugbelverzoek of het bezoeken van een bepaalde pagina. Net wat het doel van een website is.
Online marketing verschilt van de traditionele marketing, zoals televisie-, tijdschriften- en radioreclame. Deze manier van marketing brengt hoge kosten met zich mee, naast het feit dat de conversies moeilijk te meten zijn. In tegenstelling tot online marketing, wat naast de lagere kosten ook beter te meten waardoor de efficiëntie van de campagnes groter is.
Er zijn veel voordelen en uitdagingen die bij online marketing komen kijken. Daarom is het creëren van een goed uitgedachte online marketing strategie essentieel voor het optimaal bereiken van je doelgroep. Wij van online marketing bureau SEO vrienden kunnen jou helpen bij het opzetten en uitvoeren van de juiste online strategie voor jouw website of webshop.
Waarom SEO vrienden
Wij zijn SEO vrienden, online marketing specialisten sinds 2001. Wij hebben ruime ervaring in e-commerce en internet marketing. Wij runnen al jaren onze eigen internationale webshops waarmee we inmiddels in meer dan 55 landen hebben geleverd! Heeft jouw bedrijf hulp nodig op gebied van SEO, SEA of social media? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!
Ervaring sinds 2001
Eigen webshops in beheer
Ervaring met internationale webshops
Persoonlijk contact staat voorop
Je ontvangt regelmatig updates
2. Vormen van online marketing
2.1 Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
Zoekmachine optimalisatie, of afgekort SEO (search engine optimization) is een zeer belangrijk onderdeel van online marketing, omdat zoeken, op zoekmachines als Google, één van de belangrijkste manieren is waarop mensen online verkennen. SEO heeft dan ook als doel om pagina’s op een website of webshop hoger te laten scoren in zoekmachines, zoals Google en Yahoo. Deze hogere positie in een zoekmachine kan leiden tot meer bezoekers op een website of webshop.
Wanneer je in een zoekmachine zoekt naar een bepaald onderwerp, worden er betaalde en gratis (organische) resultaten weergeven. De zoekmachine weergeeft de websites die het meest relevant zijn voor de gebruikte zoekterm.
Door middel van SEO wordt een website zo geoptimaliseerd dat deze zo hoog mogelijk wordt weergeven in de zoekresultaten wanneer iemand zoekt op een bepaald onderwerp. Deze organische posities binnen de zoekresultaten kunnen een hoop bezoekers opleveren zonder dat het geld kost. In tegenstelling tot SEA (search engine advertising) wat wel geld kost. Hierover lees je verderop meer.
Zoekmachines beoordelen websites op drie onderdelen, waarbij het ene punt belangrijker is als de ander. Deze 3 onderdelen zijn technische SEO, de structuur en opbouw van je website; de geplaatste content, zoals blogs en de autoriteit van een website. Dit laatste geeft aan hoe belangrijk een website is.
2.2 Zoekmachine Adverteren (SEA)
Zoekmachine adverteren, of afgekort SEA (search engine advertising), zijn advertenties op zoekmachines, zoals Google en Yahoo, in de vorm van tekst, afbeeldingen of video. Deze advertenties verschijnen boven aan de SERP (search engine result page) boven de organische zoekresultaten. SEA is een snelle manier om meer bezoekers op je website te krijgen.
Binnen SEA zijn er verschillende soorten advertentie-typen:
Display-advertenties
Deze advertenties worden over heel het internet weergeven, op allerlei soorten websites.
Dit zijn de visuele advertenties die vaak boven, onder en naast webpagina’s verschijnen.
Video-advertenties
Dit zijn de korte videofragmenten die worden weergegeven voordat een YouTube-video afspeelt.
App-advertenties
Deze advertenties worden weergeven in apps op mobiele apparaten, gedownload vanuit de Google Play Store of Apple App Store.
Zoek-adverteerders
Dit zijn tekst- en Shopping-advertenties op de zoekpagina’s van Google. Hieronder zie je een voorbeeld van een tekst advertentie.

SEA kan een onderdeel zijn van de online marketing strategie met als voornaamste doel het verhogen van de vindbaarheid en het Conversie Percentage van je website. Dit percentage bepaalt hoeveel procent van de bezoekers een waardevolle actie uitvoeren op een website.
De meest gebruikte vorm van SEA is Google Ads. Hierbij bieden adverteerders op een specifieke zoekterm. Naast te moeten betalen om te kunnen adverteren bepaalt de kwaliteit van de landingspagina en de advertentietekst, de relevantie van de zoekwoorden en de eerdere advertenties van de website (positief of negatief) de uiteindelijke plaatsing van de advertentie.
2.3 Social Media Marketing (SMM)
Social media marketing (SMM) is een marketingtechniek waarbij verschillende social media worden ingezet om marketingdoelstellingen te realiseren. Social media marketing draagt niet bij aan een hogere ranking in Google, maar wordt wel gebruikt voor het vergroten van de naamsbekendheid en het aantal leads.
Je kunt als bedrijf social media inzetten op drie verschillende niveaus. Luisteren, om er als bedrijf achter te komen wat er over je wordt gezegd. Participeren, het antwoorden op mensen hun vragen (klantenservice). Initiëren, door als bedrijf actief op zoek te gaan naar gesprekken door actief informatie te verspreiden.
Het inzetten van social media heeft meerdere voordelen:
- Door zichtbaar en actief aanwezig te zijn op social media kanalen, wordt de kans indirect vergroot om hoger in Google te ranken. Naast de zichtbaarheid van je website ben je op social media vindbaar voor klanten en vergroot de naamsbekendheid. Je laat de potentiële klant kennis maken met je bedrijf.
- Daarnaast draagt social media bij aan de branding van je producten en/ of diensten. Naast branding is social media ook belangrijk voor klantrelaties, door de mogelijkheid om snel service te verlenen. Het maakt je bedrijf menselijk en makkelijk te benaderen.
- Naast dat social media gebruikt wordt voor klanten, is het ook mogelijk om toekomstige werknemers te werven. Zo kun je via LinkedIn een vacature plaatsen en kunnen zij direct op het bedrijfsaccount een kijkje nemen.
- Daarnaast kun je makkelijk de interactie aangaan met je doelgroep, zijn er relatief lage kosten, wanneer je op social media adverteert en zijn er veel social media gebruikers.
Via de social media kanalen is het mogelijk om de content van je bedrijf onder de aandacht te brengen. De meest gebruikte social media kanalen zijn Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube, Snapchat en TikTok. Elk van deze social media kanalen heeft een verschillende doelgroep en andere features. Het is van belang dat de gebruikers naadloos aansluiten op de doelgroep binnen het online marketingplan.
2.4 E-mail Marketing
Bij e-mail marketing proberen bedrijven door gebruik van e-mail hun potentiële- en huidige klanten te bereiken, met als doel dat deze overgaan tot een bepaalde actie. Denk daarbij aan het invullen van een contactformulier, het aankopen van een product of het bellen van het bedrijf.
Bij e-mail marketing sturen bedrijven e-mails naar (potentiële) klanten. Dit kunnen nieuwsbrieven of aanbiedingen zijn. Zoals hiervoor aangegeven, heeft de verzender (meestal een bedrijf, instelling of vereniging) als doel om de ontvanger te overtuigen over te gaan tot een bepaalde actie. Inschrijven voor een nieuwsbrief, het doen van een aankoop en het telefonisch contact opnemen zijn hier voorbeelden van.
E-mail marketing is met name goed in te zetten om de loyaliteit van klanten te vergroten. Een voorbeeld hiervan is een kledingwinkel welke zijn klanten mailt in de hoop dat deze items uit de nieuwe collectie of sale bestellen. De ontvanger is al klant en dus geïnteresseerd in de producten. Door aanbiedingen of nieuwe collecties kenbaar te maken, hopen bedrijven dat klanten méér gaan bestellen.
Je kunt e-mail marketing ook inzetten om nieuwe leads te verzamelen of juist meer te verkopen aan je bestaande klanten. Je kent het vast. “Schrijf je in voor de nieuwbrief en ontvang 10% korting op je eerste aankoop!”. Op deze manier hopen webshops nieuwe klanten aan zich te binden. Vervolgens krijg je wekelijks een mail met daarin aanbiedingen of nieuwe producten, in de hoop dat je wéér iets bestelt.
Bij e-mail marketing verzamelen bedrijven e-mailadressen via de website. Nieuwsbrieven worden vervolgens verstuurd via tools als Mailchimp en Moosend.
2.5 Affiliate Marketing
Bij affiliate marketing werken adverteerders samen met partners (affiliates) die via hun website leads genereren voor de adverteerder. Hierbij worden de affiliates door de adverteerders betaald op basis van vooraf bepaalde conversies zoals het aantal verkopen of gegenereerde leads.
Affiliate marketing is een vorm van marketing wat voordelen heeft voor alle betrokken partijen. Het helpt de verkoop van producten en/of diensten aan klanten te verhogen. Doordat de samenwerking de affiliate én de adverteerder meer omzet oplevert, is het een goede keuze voor iedereen om zijn bedrijfsresultaten te verbeteren.
Bij de kosten van een affiliate programma wordt een marge berekend over de affiliate-vergoeding. Dit heet ook wel commissie. De hoogte van de commissie is per affiliate programma, per adverteerder en per branche anders. In de meeste gevallen ontvangt de affiliate een bepaald percentage van een verkoop.
2.6 Display Adverteren
Display adverteren, ook wel display advertsing, is een effectief online marketing instrument om een groot publiek en een specifieke doelgroep te bereiken. Display adverteren wordt gebruikt in de vorm van display advertentiecampagnes om de naamsbekendheid van een merk, product of dienst te vergroten, om nieuwe bezoekers te bereiken en sales of leads te genereren.
Display advertising komt vaak neer op het plaatsen van een banner op een externe website, maar er is meer. Display adverteren kan op verschillende manieren.
Site netwerken
Dit zijn display advertenties op de eerder genoemde manier. Een video of statische banner op een externe website.
Deze manier van adverteren kan gedaan worden via Google Display of andere display netwerken.
Zodra je een website bezoekt en de cookies accepteert, kunnen adverteerders door middel van remarketing, advertenties van de bezochte website (met cookies) terug laten komen op websites die hierna worden bezocht.
Social media
Op social media kanalen is het mogelijk om met foto’s, video’s of story’s te adverteren.
Mobiele apps
Dit is het plaatsen van een banner of een push boodschap in een app als Marktplaats of Flitsmeister.
Video marketing
Door bijvoorbeeld advertenties te plaatsen in YouTube video’s.
Een groot voordeel van display adverteren is dat advertentieplatformen steeds meer targeting opties aanbieden. Hierdoor heb je als adverteerder steeds meer opties om specifiek gedefinieerde doelgroepen te benaderen.
Bel mij terug!
3. De voordelen van online marketing
3.1 Groot bereik
Internet is de meest gebruikte manier waarop mensen bedrijven bekijken. Hierdoor kent online marketing veel voordelen. Zo is één voordeel dat het bereik online enorm is. Deze tijd is vrijwel iedereen online te bereiken en dus ook de doelgroep (wereldwijd) voor je online marketing strategie. Hierbij komt ook nog kijken dat je effectief online je doelgroep kunt targeten, zodat je alleen consumenten die geïnteresseerd zijn in je producten of diensten bereikt.
3.2 Goed meetbare resultaten
Een groot voordeel van online marketing is dat het goed meetbaar is. Dit in tegenstelling tot de traditionele marketingkanalen zoals advertenties in geprinte bladen, radio en TV die moeilijk meetbaar zijn.
Online marketing is real time meetbaar waardoor je op elk moment exact kunt monitoren en analyseren wat de effectiviteit is van een campagne. Zo laat de verkregen data zien hoeveel mensen op een vertoning klikken, in welke regio, op welk tijdstip, hoe vaak en hoe lang een webpagina bekeken wordt, hoe lang bezoekers op je website blijven, waar ze afhaken en meer. Op basis van al deze informatie kan de campagne dan worden verfijnd en kunnen de budgetten worden bijgesteld.
3.3 Flexibiliteit
Zodra de online advertentiecampagne niet het gewenste resultaat oplevert, is het mogelijk om op ieder moment de campagne te beëindigen of stil te zetten. Dit biedt ook de mogelijkheid om op ieder moment de advertenties aan te passen.
In tegenstelling tot traditionele media als advertenties in een tijdschrift. Hierbij wordt het aanpassen van de advertenties een stuk lastiger of zelfs onmogelijk.
3.4 Lagere marketingkosten
De kosten voor het uitvoeren van online marketing zijn aanzienlijk lager dan de kosten van traditionele marketing, zoals tv, radio en tijdschrift advertenties. Zo zijn zelfs bepaalde vormen van online marketing, zoals SEO, het posten van blogs en social media gratis uit te voeren. Tenzij je deze werkzaamheden uitbesteedt uiteraard.
3.5 Personaliseren
Online marketing biedt de mogelijkheid om de campagnes te personaliseren. Hierbij kun je focussen op mensen die binnen de doelgroep vallen en dan ook geïnteresseerd zijn in het product of dienst. Je kunt dus de acties en interesses van potentiële klanten volgen. Denk aan de aankoopgeschiedenis, interesses en wat de bezoeker op de website heeft bekeken. Hier kun je de marketing op aanpassen door precies de producten of diensten te adverteren, waar de bezoeker mogelijk voorkeur naar heeft.
3.6 Relaties opbouwen
Met online marketing is het mogelijk om relaties effectiever op te bouwen. Vooral met behulp van social media, waar de drempel om te kunnen communiceren met potentiële klanten erg laag ligt. Als bedrijf kun je hiermee duidelijk maken dat je de mening van de klant er belangrijk vindt.
Het opbouwen van een relatie kan ook middels e-mailmarketing. Door bijvoorbeeld de mailtjes persoonlijk te maken en de naam van de klant hierin te implementeren.
4. Voorbeelden van succesvolle marketing
4.1 Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
Je optimaliseert de website en zorgt ervoor dat je website goed gevonden wordt in de zoekmachines wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar jouw product of dienst. Dit doe je door je website of webshop technisch en tekstueel zo in te richten, dat Google deze belangrijk gaat vinden en goed indexeert.
Voor de webshop van GSM Repeater Shop is een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uitgevoerd. Hieruit is gebleken welke relevante zoekwoorden het meeste zoekvolume hebben. Hiernaast zijn er bestaande teksten op de website aangepast en uitgebreid en zijn er extra landingspagina’s toegevoegd met nieuwe informatie. Verder is het aantal inkomende links vergroot om de autoriteit van GSM Repeater shop te verhogen. Tot slot is de linkstructuur verbeterd.
Dit in combinatie met het technisch optimaliseren van de website, heeft de SEO voor GSM Repeater Shop meer organisch verkeer en conversies opgeleverd.
4.2 Zoekmachine Adverteren (SEA)
Het inzetten van Google Ads zoekadvertenties om zo bovenaan in Google te staan. Je kunt je doelgroep heel specifiek targeten op basis van onder andere zoekgedrag, locatie en tijd. Hierdoor zorg je ervoor dat je relevante bezoekers op je website krijgt. Je betaalt per klik of X-aantal vertoningen op jouw advertentie.
Bij de webshop van tuf-tuf.nl haakte veel mensen af bij het afrekenen van de feestartikelen. Door middel van retargeting kregen bezoekers van de website die producten aan hun winkelmand toegevoegde, hetzelfde product als advertentie te zien op een andere website. Hierdoor werden de eerdere bezoekers herinnerd aan hun achtergelaten winkelmandje. Deze bezoekers gingen vaker terug naar de website om de feestartikelen af te rekenen. Het aantal conversies werd verhoogd.
4.3 Social Media Marketing (SMM)
Het inzetten van social media om meer naamsbekendheid te creëren voor je merk. Op social media kun je naast influencer marketing, gericht targeten op onder andere demografie, interesse en locatie.
Door het analyseren van verschillende influencers op Instagram en het bekijken van hun doelgroep, was er voor een horloge bedrijf één geschikte influencer met een overeenkomende doelgroep. De influencer is benaderd en plaatst 3 weken lang, elke week, één story post over de horloges, met een kortingscode. Dit leverde meer naamsbekendheid en meer volgers op Instagram op en leidde tot meer conversies.
4.4 E-mail Marketing
Je verzamelt e-mailadressen van je klanten, waarna je ze bijvoorbeeld nieuwsbrieven stuurt om zo de interesse in jouw product of dienst op te wekken. Op deze manier vergroot je de kans dat klanten bij je terug blijven komen.
Een bedrijf verkoopt telefoonhoesjes. Veel bezoekers op de website bekeken de website, lieten hun e-mail achter, maar verlaten de website vervolgens. Het Bouncepercentage was erg hoog. Om de aankoop te stimuleren, werd er aan de welkom e-mail een kortingscode toegevoegd, die er voorheen niet bij zat. Niet alleen vulde meer mensen nu hun e-mail adres in, maar leidde het ook tot meer conversies van de telefoonhoesjes.
4.5 Affiliate Marketing
Je zoekt partners (affiliates) om je producten of diensten te promoten en te adverteren. Zodra de partner een verkoop of lead aanlevert, wordt hij meestal beloond met een percentage van het verkoopbedrag.
Op verschillende websites als bijvoorbeeld Bigshopper.nl vind je een grote collectie jassen in verschillende categorieën, verzameld van verschillende webshops. Op de website weergeven ze de jas voor de beste prijs die er te vinden is.
Als je als bedrijf jassen verkoopt en opzoek bent naar meer conversies, is het mogelijk om een affiliate programma aan Bigshopper.nl aan te bieden.
Als je doorklikt en overgaat tot aankoop ontvangt Bigshopper.nl een commissie per verkochte jas.
4.6 Display Adverteren
Je krijgt op je website veel bezoekers die producten in hun winkelmand plaatsen, maar vergeten om af te rekenen. Je website maakt gebruik van cookies, wat het mogelijk maakt om via remarketing de bezoeker opnieuw te helpen herinneren, aan jouw product of dienst.
Je maakt binnen Google Ads een display campagne aan voor de bezoekers die producten in hun winkelmand achterlieten en niet afrekende.
Vervolgens werden deze bezoekers op een externe website, door middel van een banner, opnieuw herinnerd aan het feit dat zij hun producten niet hebben afgerekend.
Dit leidde tot meer terugkerende bezoekers en een verhoogd conversie percentage.
Waarom zou je online marketing bij SEO vrienden uitbesteden?
Ieder zijn of haar vak. Online marketing, ook wel internet marketing of digital marketing, dat is ons vak!
Als ondernemer wil je ondernemen en je bedrijf laten groeien. Heb je zelf niet de benodigde kennis van online marketing, of heb je er simpelweg geen tijd voor? Dan is SEO vrienden wellicht jouw ideale online marketing partner. Wij hebben van onze hobby (internet marketing) ons werkt gemaakt!
Wanneer je geen tijd of expertise hebt om je eigen website of webshop te optimaliseren, wordt het tijd om contact met ons op te nemen. Wij ontzorgen ondernemers, zodat er voor hen tijd overblijft om te ondernemen. We bedenken samen een strategie, maken samen een online marketing stappenplan en gaan tot uitvoering over. Uiteraard houden we je regelmatig op de hoogte over de voortgang!
Ben je gevestigd in Alkmaar of omgeving en op zoek naar een online marketing bedrijf? Ben je gevestigd in Alkmaar of omgeving en wil jij het beheer van je Google Ads account uitbesteden? SEO vrienden is officieel Google Partner! Wij helpen je graag bij het optimaliseren van je campagnes, het verbeteren van conversie optimalisatie en het maximaliseren van opbrengsten uit je marketingbudget.
Online marketing bij jou in de buurt:
ALKMAAR – ALMERE – AMSTELVEEN – AMSTERDAM – ASSENDELFT – BADHOEVEDORP – BEVERWIJK – BORN – CASTRICUM – DIEMEN – ECHT – EINDHOVEN – GELEEN – HAARLEM – HEEMSKERK – HEERHUGOWAARD – HEERLEN – HOOFDDORP – HOORN – IJMUIDEN – KOOG AAN DE ZAAN – KROMMENIE – LIMBURG – MAASBRACHT – MAASTRICHT – MAASTRICHT AACHEN AIRPORT – OOSTZAAN – PURMEREND – ROERMOND – SITTARD – STEIN – UITGEEST – VENLO – VENRAY – WEERT – WESTZAAN – WORMER – WORMERVEER – ZAANDAM – ZAANDIJK – ZAANSTAD
Comments are closed.