Unieke bezoekers

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Unieke bezoekers, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Een unieke bezoeker is een bezoeker die binnen een bepaalde periode minimaal één keer je website bezocht heeft. Deze bezoeker kan dus ook binnen een paar dagen 3 keer uw website bezoeken, toch wordt dit als één bezoeker beschouwt, omdat het nog steeds dezelfde gebruiker is. Deze gebruiker kan meerdere pagina’s op uw website bezoeken, maar is nog steeds een unieke bezoeker.

Waarom is dit belangrijk?

Zoekmachines als Google kijken naar een aantal factoren. Eén van deze factoren heeft te maken met hoe vaak, hoe lang en door wie je website bezocht wordt. Google kijkt met haar programma’s als Google Analytics naar de gebruikers. Het is voor Google belangrijk om onderscheid te maken tussen gebruikers en het klikgedrag van de gebruikers. Op deze manier kunnen ze namelijk makkelijker segmenteren en weten ze precies hoe vaak iemand op een website komt, hoe veel pagina’s deze persoon bezoekt en hoelang hij of zij op een pagina blijft. Dit allemaal speelt dan weer een rol in zoekmachine ranking van de website.

Hoe worden unieke bezoekers gemeten?

Cookies zorgen ervoor dat zoekmachines als Google onderscheidt kunnen maken tussen verschillende gebruikers. Elke gebruiker krijgt door cookies zijn eigen ID. Als je een pagina bezoekt, ziet Google precies welke ID wat bezocht heeft. Deze cijfers worden vervolgens verwerkt in o.a. Google Analytics. Na het verwijderen van de cookies, reset je eigenlijk je ID. Dit betekent dat je (voor Google) een compleet nieuwe gebruiker bent. Ook als je een nieuwe browser of apparaat gebruikt, is de kans groot dat Google je niet herkent en je wederom een nieuwe gebruiker bent. Je ID wordt niet gelinkt aan je IP-nummer. Dit concept moet niet verward worden met een zogeheten cache.