Splog

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Splog, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Splog is een samenvoeging van het wordt spam en blog. Een spamblog (splog) is ervoor bedoeld om linkjes te leggen tussen websites. De inhoud van een splog is vaak niet interessant en relevant, het gaat puur om het leggen van linkjes.

Eigenschappen van een splog

  • Vaak bevat een splog content dat al eerder geplaatst is. Dit is niet zozeer duplicate content, maar vaak herschreven teksten van onderwerpen die al geplaatst zijn. Dit mag niet verward worden met landingspagina’s, het gaat bij spamblogs uitsluitend om blogartikelen die voor de gebruiker niks toevoegen.
  • Dat de teksten herschreven worden, is vaak ook terug te zien. Deze blogartikelen bevatten vaak gebrekkig Nederlands of Engels en komen regelrecht uit een ‘herschrijfmachine’. Zinnen worden in een herschrijf website geplakt en er worden veel synoniemen gebruikt.
  • Splogs zijn voor de gebruikers en lezers erg onvriendelijk. Om deze reden probeert de website die het blogartikel plaats, zo weinig mogelijk informatie over henzelf en de auteur te vermelden. Bovendien is deze informatie vaak vals.
  • Een spamblog bevat uitzonderlijk veel linkverwijzingen naar andere websites. Dit is bedoeld om de Search Engine Result Page (SERP) te manipuleren. Ook wordt er veel doorverwezen naar websites die je als lezer liever niet wil bezoeken (illegale en onethische websites).

Mijn blog is als spam gemarkeerd, wat nu?

De zoekmachines worden steeds beter in het herkennen van spamblogs. Het kan echter voorkomen dat een blogartikel ten onrechte wordt gemarkeerd als spam. De zoekmachine bot heeft de website niet goed gelezen, om deze reden kan de website beheerder de zoekmachine vragen om handmatig te kijken naar het blogartikel. Dit kan de beheerder doen via bijvoorbeeld Google Support. Ook kun je als beheerder zien wat er als spam wordt gemarkeerd en waar het fout gaat.