Long tail zoekwoord

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Long tail zoekwoord, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Iemand die het internet op gaat om te zoeken naar een product, dienst of informatie, vult binnen de zoekmachine een zoekopdracht in. Deze zoekopdracht bestaat uit zoekwoorden of zoektermen. De zoekwoorden lopen uiteen, afhankelijk van het onderwerp. Binnen de term zoekwoord, kan er onderscheid gemaakt worden tussen een long tail zoekwoord en short tail zoekwoord.

Wat is een long tail zoekwoord?

Long tail zoekwoorden zijn zoektermen die bestaan uit meerdere zoekwoorden, vaak gaan we uit van 3 of meer zoekwoorden. Long tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten die specifieker en langer zijn dan short tail zoekwoorden, bijvoorbeeld “lange groene regenjas kopen”. Op dit soort zoekopdrachten wordt misschien wel minder gezocht, maar de kans dat een bezoeker overgaat tot aankoop of actie onderneemt op jouw website is groter dan bij een short tail zoekwoord, omdat het aanbod minder groot zal zijn. Dit komt omdat een klant dan specifiek opzoek is naar een product of dienst. Zoekopdrachten die niet heel specifiek zijn, bereiken vaak een groter aanbod. Hierdoor leidt een short tail zoekwoord vaak naar concurrerende pagina’s.

Voorbeelden van long tail en short tail

Long tail: Short tail: 
Gele natuurlijke spons kopenSpons
Leren zwarte schoenenSchoenen
Sri Lankaanse gouden theeThee

Hoger komen in de zoekresultaten

Juist omdat long tail zoekwoorden een lager zoekvolume hebben zijn ze beter bruikbaar om hoger in de zoekresultaten te komen. De kans dat je met long tail keywords hoger komt in de zoekresultaten is vrij groot, omdat er minder mensen zijn die over deze reeks zoekwoorden schrijft. Minder inhoud betekent minder concurrentie, en omdat de concurrentie niet zo groot is, is het makkelijker om andere webpagina’s te verslaan met inhoud.