Hypertekst

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Hypertekst, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

De hypertekst zijn de woorden welke klikbaar gemaakt zijn binnen een hyperlink. Het is belangrijk om goed na de denken over de hypertekst en niet random tekst zoals ‘klik hier’ te gebruiken. Waarom is de hypertekst zo belangrijk en waar moet je op letten?

Wat is een hypertekst?

Hyperteksten vind je vaak op websites die veel tekst bevatten, bijvoorbeeld blogs. De hypertekst is een stukje tekst welke klikbaar gemaakt is. Wanneer de gebruiker op deze tekst klikt, wordt de gebruiker naar een andere pagina binnen de website of naar een andere website geleid. De link zelf wordt ook wel hyperlink genoemd.

De hyperlinks kunnen dus naar een ander gedeelte van de website verwijzen of naar een andere website. Zelf kun je doormiddel van een CMS ook hyperteksten toevoegen aan jouw website, bijvoorbeeld binnen WordPress.

Waarom is de hypertekst belangrijk?

De hypertekst zijn dus de woorden welke klikbaar gemaakt zijn. Het is belangrijk dat deze woorden relevant zijn aan de pagina waarnaar de tekst gelinkt wordt. Link je naar een pagina welke gaat over ‘social media tips’? Zorg dan dat de klikbare tekst minimaal de woorden ‘social media’ en ‘tips’ bevatten. Vaak zien we links als ‘klik hier’. Zoekmachines weten dan niet waar de achterliggende pagina over gaat. Door relevante zoekwoorden toe te voegen, wordt de link ook begrepen door de zoekmachines.

Daarnaast is het natuurlijk handig dat de gebruikers van je website ook weten waar ze naartoe geleid worden wanneer ze op een link klikken. Relevante links zorgen ervoor dat gebruikers langer op je website blijven, waardoor zoekmachines je website belangrijk gaan vinden.

Kortom, denk goed na over welke woorden je klikbaar maakt wanneer je een (hyper)link maakt op je website.