Frame

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Frame, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Een frame binnen HTML is een onderdeel waarmee websitebouwers bepaalde elementen wel of juist niet zichtbaar kunnen maken. De directe vertaling van een frame in het Nederlands s een deelpagina.

Wat is een frame?

Met behulp van een HTML-frame, kan een auteur (of websitebouwer) een webpagina in meerdere weergaven presenteren. Dit kunnen onafhankelijke vensters of subvensters zijn. Meerdere weergaven bieden websitebouwers een manier om een venster (scherm) te verdelen in meerdere vensters. Een frame is eens tukje HTML-code waarin je aangeeft wat de verdeelsleutel is tussen de vensters.

Voorbeeld. Onderstaande HTML-code zorgt ervoor dat een venster op een bepaalde manier opgedeeld wordt:

<!DOCTYPE html>
<html>

<frameset rows=”20%,60%,20%”>
<frame name=”boven” src=”vb/frames/boven.html” />
<frame name=”midden” src=”vb/frames/midden.html” />
<frame name=”onder” src=”vb/frames/onder.html” />
</frameset>

</html>

Je krijgt dan de volgende verdeling te zien: http://www.codecenter.nl/tryit/html/ex/frames1

Waarom zou je frames wel of juist niet gebruiken?

Leuk, die HTML-verdeling, maar waarom zou je frames gebruiken en waar gebruik je ze voor? Al met al is het een redelijk technisch verhaal. Op de website van Wikibooks wordt uitgelegd wat voor de voor- en nadelen van frames zijn. We hebben ze hier even voor je op een rijtje gezet:

Voordelen:

  • Je hebt minder werk wanneer je bijvoorbeeld een menu wilt aanpassen
  • Bezoekers van de website hoeven kleinere bestanden te downloaden

Een menu zoals deze zichtbaar is op een site wordt als ware gedownload (opgevraagd) wanneer je een website bezoekt. Door gebruik te maken van een frame, hoef je het menu maar 1x te ‘downloaden’, in plaats van dat het menu op elke pagina opnieuw gedownload wordt. De website wordt dus een behoorlijk stuk sneller.

Nadelen:

  • Mensen die vanuit de zoekmachines naar je website komen, missen vaak het menu wanneer je gebruik maakt van frames
  • De knop ‘vorige pagina’ werkt niet bij websites die gebruik maken van frames
  • Een aantal zoekmachines ondersteunt geen frames, waar je website niet geĂŻndexeerd wordt
  • ‘Alternatieve zoekmachines’ welke niet vaak gebruikt worden, hebben vaak moeite met het tonen van frames
  • Het is heel moeilijk om frames de juiste afmetingen te geven, helemaal op verschillende devices (responsive)

Wanneer je de nadelen kunt beperken, kĂșnnen frames interessant zijn. Zo niet, dan adviseert SEO vrienden gebruik te maken van andere scripttaal.