Cost per mille (cpm)

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Cost per mille (cpm), neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Cost Per Mille (CPM) is een manier om de prijzen van advertenties te berekenen. De adverteerder betaalt dan de kosten per 1000 vertoningen van de advertentie. Hierbij is het niet van belang of er op de advertentie wordt geklikt.

Cost per mille betekenis

Cost Per Mille is één van de online advertentie afrekenmodellen. Het zijn de kosten die een adverteerder betaalt voor duizend weergaven van een advertentie, zoals een banner of tekst advertentie. CPM heeft vooral als doel om de naamsbekendheid van een merk te vergroten. Er wordt namelijk alleen betaalt voor de plaatsing van de advertentie, en niet het effect. Cost Per Mille staat ook wel bekend onder de naam Cost Per Thousand.

Cpm berekenen

Cost Per Thousand kan je berekenen door de kosten van de advertenties te nemen, deze vervolgens delen door het totaal aantal vertoningen en het totaal vervolgens te vermenigvuldigen met 1000 (CPT = kosten / vertoningen x 1000).