Call to action

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Call to action, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Een call to action is een commerciële boodschap aan de bezoeker om tot actie over te gaan. Dit kunnen verschillende acties zijn, zoals het aanschaffen van een product, een formulier invullen of een afspraak maken.

Voorbeelden van call to action

Stel je koopt een product op bol.com. Je klikt op het product dat je wellicht wilt kopen of bekijken. Dan staat er rechts in je beeld met een groene knop aangegeven ‘in winkelmandje’. Deze knop valt goed op omdat de achtergrond wit is. Een ander voorbeeld is Google Ads. Als jij bijvoorbeeld opzoekt in je zoekmachine ‘feesttent huren’ en je krijgt de zoekopdracht ‘feesttent huren? – nu met 30% korting’ is dit een call to action. De website hoopt dat na het zien van de korting jij actie gaat ondernemen op hun site.

Wat is een goede call to action?

Een goede call to action is als bezoekers daadwerkelijk actie gaan ondernemen op jouw site. Maar hoe schrijf je een goede call to action?

Het is ten eerste belangrijk dat je content maakt die bezoekers aantrekt. Zorg dat de lezer zich aangetrokken voelt om iets te doen na het lezen van jouw call to action. Zorg er ook voor dat jouw call to action opvalt, dit kan je doen door een opvallende kleur te gebruiken voor jouw call to action knop. Kies een kleur die boven je achtergrond uitspringt.