Branding

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Branding, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Het vergroten van bekendheid door jouw bedrijfsnaam, naam of logo te vermelden heet branding. Voorbeelden van branding is de verkoop van merchandise en reclame op televisie.

Betekenis branding

Het woord branding kom van ‘brandmerken’. Tegenwoordig is het woord van betekenis veranderd. Voor bedrijven is branding een middel om producten, diensten of organisaties van elkaar te onderscheiden. Het gaat over het bewust creëren van een door de afzender gewenst beeld bij anderen om een gunstige positie te realiseren van datgene dat achter het merk schuilgaat ten opzichte van de concurrentie. Dit kan een product of een dienst zijn, maar er zijn veel meer vormen van branding.

Waarom is goede branding belangrijk?

Bij branding worden de waarden van het bedrijf in een visuele en niet-visuele identiteit van het merk tot in detail vertegenwoordigd. Het is dus belangrijk dat jij je onderscheid van de rest en een imago creëert wat past bij het bedrijf en daarbij ook de doelgroep.

Als je doelgroep niet aansluit bij je merk of wanneer je iets heel anders uitstraalt spreken we over slechte branding. Jouw doelgroep interpreteert jouw merk dan op de verkeerde manier, of de uitingen van het merk corresponderen niet goed met de doelgroep.

Doelgroep bepalen met branding

Onder andere verschillende lettertypes en kleuren in jouw logo bepalen wat voor doelgroep je aantrekt. Neem als voorbeeld De Zeeman, dit bedrijf straalt uit dat het voor de ‘goedkopere’ doelgroep kiest. Dit komt door de fellere kleuren die worden gebruikt. Ook is de daadwerkelijke content van belang – dit moet aansluiten op de waardes van het bedrijf én van de doelgroep.