Advertorial

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Advertorial, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Een advertorial is een advertentie die wordt neergezet als redactioneel artikel, vergelijkbaar met een soort review. In sommige gevallen kan dit in print media zijn (bijvoorbeeld in de krant), of online. Een advertorial wordt online vaak gebruikt om producten en diensten aan te bieden, of om een boodschap over te dragen.

Wat is een advertorial?

Een advertorial is een samenvoeging van de woorden ‘advertentie’ en ‘editorial’. Normaal zijn advertenties en redactionele artikelen twee afzonderlijke types content. Bij een advertorial wordt echter bewust in een redactioneel artikel een advertentie toegevoegd.

Wat vaak voorkomt bij een advertorial zijn afbeeldingen waarbij de adverteerder een merk, dienst of product onder aandacht wil brengen. Een andere vorm hiervan zijn opiniestukken met als doel de algemene discussie te beïnvloeden.

Hoe zien offline advertorials eruit?

Een voorbeeld van een redactioneel artikel met een advertentie is een pagina in een huis-aan-huis blad waarin een kantoorartikelen bedrijf informatie geeft. Het lijkt daardoor een informatief en objectief artikel maar het productassortiment wordt gepresenteerd als oplossing voor het gestelde probleem. Het woord ‘advertorial’ staat over het algemeen bovenaan, maar dit is niet altijd even duidelijk of zichtbaar voor de lezer.

Het online gebruik van advertorials

Online worden voor advertorials vooral landingspagina’s en gastblogs ingezet. Er wordt dan niet altijd even duidelijk aangegeven dat het geen redactioneel artikel is maar een publicatie met als doel om iets te verkopen. Bij een landingspagina krijg je vaak te maken met objectieve informatie die gebruikt om een product of dienst te verkopen, waarbij de informatie vooral wordt gericht op conversie van de bezoeker. Bij een gastblog wordt meestal duidelijk kenbaar gemaakt dat het gaat om een advertorial, bijvoorbeeld door een bedrijf als auteur te benoemen.