Advertentienetwerk

Op ons online marketing blog vind je interessante artikelen over online marketing, of ga terug naar ons online marketing woordenboek.

Heb je nog vragen over Advertentienetwerk, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over online marketing om je website beter vindbaar te maken? Wij adviseren en helpen je graag bij SEO zoekmachine optimalisatie en SEA zoekmachine adverteren.

SEO vrienden Online Marketing Woordenboek - Het Kenniscentrum - Hoofd afbeelding

Een advertentienetwerk staat bekend als een organisatie die advertenties koppelt aan een specifiek medium of doelgroep. De bedoeling is om de boodschap bij de juiste ontvanger te brengen. Dit kan via traditionele media (radio, televisie) of via een website (online).

Wat is een advertentienetwerk?

Iemand die adverteert, wilt maximaal resultaat halen uit een advertentie. Het doel is om iedere bestede euro terug te verdienen. In plaats van zelf te bepalen waar de advertentie gepubliceerd wordt, kan dit worden uitbesteed aan een advertentienetwerk. Dit is de organisatie die zich tussen de aanbieder en publicist bevindt en door middel van vooropgestelde criteria de correcte kanalen bepaalt. Er zijn verschillende content types mogelijk waaronder afbeeldingen, teksten, banners etc. Google Ads is een voorbeeld van een online advertentienetwerk.

Inzicht in bereik

Vooral online is het bereik van een advertentie makkelijk te analyseren. Daarbij wordt gekeken naar een aantal meetpunten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het aantal impressies, aantal kliks of conversieratio. Het doel van de adverteerder is hierbij belangrijk. Bijvoorbeeld om een merk bekender te maken (branding), of om meer producten te verkopen. Door specifiek te adverteren kan met een beperkt budget toch een maximaal resultaat bereikt worden.

Wat is Google Ads?

Google Ads is een advertentienetwerk dat focust op de bekende zoekmachine Google. Advertenties worden gelinkt aan de zoekopdrachten, die nog specifieker kunnen worden met bijvoorbeeld de geografische locatie. De weergave wordt bepaald door middel van een biedingssysteem. De adverteerder bepaalt zelf het budget en de kosten die hij wilt betalen. Met het groeiende aantal diensten dat behandeld wordt op de zoekresultaten pagina, is het mogelijk om naast ‘standaard’ pagina’s ook te adverteren met directe koppelingen naar een productpagina of via de locatie op Google Maps.